Paul McCartney op de bres voor nieuwe streamingwet

Popsterren als Paul McCartney, Kate Bush, Robert Plant en Stevie Nicks roepen de Engelse regering op om de wijze waarop artiesten worden betaald voor hun gestreamde songs aan te pakken. Meer dan 150 artiesten hebben premier Boris Johnson geschreven dat er nieuwe wetgeving moet komen om artiesten te beschermen. Daarbij wijzen zij erop dat songwriters 50% krijgen bij uitzending op de radio, maar slechts 15% wanneer hun song wordt gestreamd. Van de regering is nog geen reactie ontvangen, maar parlementsleden zijn wel al met het onderwerp bezig. Een commissie van het ministerie van Cultuur, Media en Sport heeft bewijzen op tafel gebracht over wat er gebeurt met de miljoenen ponden die worden verdiend door streamingdiensten als Spotify, Apple Music en Amazon Music Unlimited.

Muzikant Nadine Shah haalde de krantenkoppen met haar verhaal dat zij weer bij haar ouders moest gaan wonen, omdat de verdiensten uit streaming onvoldoende waren om zelfstandig te kunnen wonen. Het recente album van Nadine Shah ‘Kitchen Sink’ is volgens BBC 6 Music één van de albums van het jaar. Songwriter Fiona Bevan vertelde parlementsleden dat zij slechts £100 aan royalty’s had ontvangen voor een lied op Kylie Minogues nummer 1-album ‘Disco’.

De directeuren van de drie belangrijkste platenmaatschappijen verwierpen beschuldigingen dat hun businessmodellen erop gericht zouden zijn de muzikanten oneerlijk te behandelen of uit te buiten. Zij ontkennen ook de bewering dat artiesten bang zijn voor represailles wanneer zij hun inkomsten aan de orde stellen.

De brief die is verzonden aan Boris Johnson was een initiatief van de Musicians Union en wijst hem erop dat er een verandering nodig is in de wetgeving, waardoor de waarde van de muziek weer terecht komt waar deze hoort, namelijk bij de muzikant. De wetgeving rondom copyright, die bijna 20 jaar vóór de geboorte van streamingplatform Spotify van kracht werd, heeft de technologische ontwikkelingen niet bijgehouden. Als gevolg daarvan krijgen uitvoerende artiesten en producers niet dezelfde bescherming als bij de radio.

Wanneer een song op de radio wordt uitgezonden, worden de royalty’s gelijkelijk verdeeld tussen de platenmaatschappij en de artiest/songwriter, terwijl een klein deel nog gaat naar sessiemuzikanten en backingartiesten. Bij streamingdiensten krijgt de platenmaatschappij het grootste deel van de royalty’s en ontvangt de artiest gemiddeld ongeveer 15%, sessiemuzikanten zelfs helemaal niets.

De brief is ook ondertekend door popsterren als Annie Lennox, Joan Armatrading, Damon Albarn, Marianne Faithful, Roger Daltrey, Sting, Lisa Stansfield en Noel Gallagher. Belangrijk is dat ook jongere artiesten, die vaak helemaal afhankelijk zijn van inkomsten uit streamingdiensten, met de brief hun stem laten horen. Onder hen zijn Kano, Mike Skinner, Jessie Ware en She FX.

(Bron: BBC.com)
(Vert: Aad Kuling)