Paul McCartney opent zijn ouderlijk huis

Paul McCartney opent zijn ouderlijk huis voor contractloze artiesten om te schrijven, op te treden en inspiratie op te doen. Het huis op 20 Forthlin Road waar Macca en John Lennon veel vroege Beatles hits schreven, zoals When I’m 64 en I Saw Her Standing There.

Paul McCartney opent zijn ouderlijk huis in Liverpool voor contractloze artiesten om er te schrijven en inspiratie op te doen. Het project ‘The Forthlin Sessions’, genoemd naar de straatnaam van het huis, is bestemd voor artiesten die worden uitgekozen door McCartneys broer Mike, samen met muziekjournalist Pete Paphides en het Liverpool Institute of Performing Arts (LIPA). Deze artiesten kunnen dan materiaal schrijven op dezelfde plek waar Macca en John Lennon veel van de vroege Beatleshits schreven.

Het project start eind dit voorjaar, kort voor Paul McCartneys 80e verjaardag op 18 juni. In oktober 2022 is het 60-jarig jubileum van Love Me Do, de debuutsingle van de Beatles. ‘Ik vind het een geweldig idee’, zegt Mike McCartney tegen Sky News. ‘Door jonge mensen in dit huis uit te nodigen krijgen ze de kans om hetzelfde te doen als wij deden: beginnen met niets en maar zien waar je uitkomt.’

Het huis in 20 Forthlin Road in Allerton, in het zuiden van Liverpool, is nu eigendom van de National Trust. Hier schreef het duo When I’m 64 (van het album Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band uit 1967), I Saw Her Standing There (van het album Please Me uit 1963), en meer. ‘Ik was dan in de andere kamer bezig met fotografie’, gaat Mike McCartney verder, ‘maar de hele tijd hoorde ik de gitaren uit deze kamer.

Daar waren naar wat later bleek twee van ’s werelds beste songwriters bezig, McCartney en Lennon. Ze oefenden met een schoolboek op de grond, daarom is dit huis zo uniek. Voor mij is dit een huis van hoop’, zegt hij. ‘En ik hoop dat dat ook geldt voor de jongeren die hier binnenkomen.’ Paul McCartney en John Lennon schrijven I Saw Her Standing There in de voorkamer van 20 Forthlin Road (foto: Michael McCartney). De familie McCartney verhuisde in 1955 van Speke, Liverpool naar 20 Forthlin Road. Mary McCartney, de moeder van Paul en Mike McCartney, overleed binnen een jaar na de verhuizing.

‘Het was een normale gezinswoning. We waren schoolkinderen’, herinnert Mike McCartney zich. ‘Er was geen muziek, alleen mijn vader tinkelde na een dag hard werken een beetje op de piano, zoals hij dat noemde. In het begin was er behalve van onze vader geen muziek, en geen fotografie. Er was geen vleugje showbusiness te bekennen.

Nadat onze moeder was overleden bracht vader zijn twee kleine jongens, die maar bleven groeien, op met maar £10 per week. We waren arm. Het was destijds ondenkbaar voor jongens uit de arbeidsklasse om in de fotografie of de muziek te gaan, maar vader zag in dat creativiteit ons kon helpen met het verwerken van ons verdriet.

Alles wat hier is gecreëerd, de muziek, de fotografie, is uit liefde gecreëerd. Ik vind het geweldig dat ons huis en onze familie nieuwe generaties kan inspireren een pad te volgen dat mensen misschien verrast, en dat onderdeel is van zoveel levens, niet alleen die van ons.’

Hilary McGrady, algemeen directeur van de National Trust, geeft aan dat de Beatles ‘een generatie inspireerden om creatief te zijn, ongeacht wie of waar ze waren’.

(Bron: guitarworld.com)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)