Paul McCartney woedend op Italiaanse regering vanwege restitutiebeleid concerten

Paul McCartney heeft ernstige kritiek op het Italiaanse restitutiebeleid met betrekking tot zijn afgezegde concerten van dit jaar, zo postte hij op Facebook. De twee concerten die voor deze week gepland stonden – in Napels en Lucca – zijn een maand geleden afgelast vanwege de coronapandemie. Volgens het beleid van de Italiaanse organisatie van concertpromotors Assomusica krijgen fans vouchers aangeboden en krijgen ze niet hun geld terug. Dit leidde tot een woedende reactie van fans online en een stevige verklaring van McCartney.

“Het is schandalig dat mensen die voor hun kaartje hebben betaald nu hun geld niet terugkrijgen. Zonder fans zouden er geen liveoptredens zijn”, aldus zijn verklaring die in het Italiaans is gesteld en op zijn officiële Italiaanse Facebookpagina is geplaatst. “Wij zijn het absoluut oneens met wat de Italiaanse regering nu doet. In alle andere landen die wij deze zomer zouden aandoen krijgen de fans al hun geld terug. De promotor van onze concerten in Italië en de Italiaanse wetgever moeten nu een goed besluit nemen. Wij zijn zeer teleurgesteld over het feit dat de concerten niet konden doorgaan en vinden deze handelswijze een belediging voor onze fans”.

In de verklaring staat ook een tekst die niet van McCartney komt: “Toen wij de concerten moesten afgelasten deden wij dat in de overtuiging dat iedereen die een kaartje had gekocht voor de Europese concerten zijn geld zou terugkrijgen. Dit is ook het geval in alle andere landen die Paul en zijn band in de maanden mei en juni zou bezoeken, maar de Italiaanse regering heeft een wet aangenomen waarin staat dat fans vouchers zullen krijgen, zoals is aanbevolen door Assomusica, de Italiaanse club van promotors. Het geld wordt door de
promotors in bezit gehouden.”

Promotor D’Allessando e Galli verdedigde het besluit om vouchers te verstrekken in een verklaring, waarin hij de beroerde situatie aangeeft waarin liveoptredens door de pandemie zijn terechtgekomen. “Wij hebben Pauls verklaringen van vanmorgen gelezen. Wij begrijpen dat hij verbitterd is omdat zijn optredens niet konden doorgaan die hem eindelijk weer eens naar Italië zouden brengen en wij begrijpen dat hij het vervelend vindt voor zijn fans dat de zaken nu zo worden afgewikkeld. Medewerkers van McCartney wisten van tevoren heel goed dat in Italië kosten op deze wijze vergoed worden. De Italiaanse regering nam dit besluit om de livemuziekindustrie en de 400.000 mensen die erin werken tijdens deze crisis van de ondergang te redden. Wij vinden dat de regering in de keuze voor vouchers de juiste balans heeft gevonden tussen de begrijpelijke teleurstelling van de fan die niet naar een concert kan gaan en de noodzaak om de hele productieketen in deze sector overeind te houden. Om het ongemak van concertbezoekers tot een minimum te beperken, is het ons gelukt bijna alle shows van 2020 nu in 2021 in de agenda te krijgen. Daar komen nog concerten bij, zodat de keuze nog ruimer wordt en de vouchers goed kunnen worden besteed.

“Paul, help ons!” aldus een tweet in het Engels van een fan die blijkbaar inspiratie voelde om een lied en een video op te nemen over deze situatie. “Italiaanse concerten afgelast; organisatoren weigeren geld terug te betalen! Sommige mensen hebben in deze wanhopige tijden niet eens genoeg geld om eten te kopen en dan doet @diandgiconcerts dit!”

(Bron: variety.com)
(Vert: Aad Kuling)