Paul McCartney’s backstageritueel

Paul McCartney’s backstageritueel bevat een zeer specifieke combinatie
van eten en drinken. Paul Mccartney heeft inmiddels al zo lang concerten gedaan dat hij het misschien wel geblinddoekt kan doen inclusief het bespelen van de instrumenten. Eerst met de beatles, toen als leider van Wings en tenslotte als solo-artiest, heeft McCartney meer dan 60 jaar voor publiek gespeeld.

De productieve songschrijver – ooit kreeg hij vanGeorge Harrison op zijn kop omdat hij te veel muziek schreef tijdens de meditatiereis van de beatles naar India – heeft gaandeweg wat bepaalde performance gewoontes opgepikt, maar McCartney’s backstage-ritueel na ieder concert is helemaal Macca.

Paul McCartney leerde één performance trucje vroeg in zijn carrière van een muzieklegende. Je zit ft niet decennialang in de muziekwereld als één van de grootste muziekanten allertijden zonder in aanraking te komen met een paar medelegendes. En je zou onderweg zelfs best een paar tips kunnen oppikken. Voordat de beatles een internationale sensatie werden, stonden ze in een concert met Little Richard in Hamburg, Duitsland. Voor één van die shows zag Paul dat Little Richard een handdoek over zijn hoofd deed met zijn gezicht boven een kom stomend heet water. Het helpt voor de stembanden ,wat heel handig is als je lang achter elkaar op hoog volume moet zingen. Het is een trucje wat Macca sindsdien altijd heeft gebruikt, wat misschien zijn lange uithoudingsvermogen verklaart maar zijn backstage-ritueel na concerten is helemaal van hem zelf. Al ruim zestig jaar heeft Paul Mccartney vooraf aan zijn shows zijn gezicht gestoomd boven een kom water. Na het stoombad treedt hij op voor duizenden mensen in stadions en arena’s, maar daarna heeft hij iets nodig om van de show bij te komen. Dat is waar McCartney’s eigen unieke backstage-ritueel aan bod komt. McCartney’s dochter Mary interviewde Paul Weller van The Jam in 2021. Hun gesprek voor het Britse mannenblad GQ dat over allerlei onderwerpen ging, bevatte ook een bespreking van rituelen voor en na een concert. Mary McCartney vroeg hem of hij ook bepaalde routines had na een concert, waarop hij nee zij.

Toen gaf ze Paul McCartney’s backstage-ritueel prijs:

“Mijn vader neemt een sandwitch en een margarita, omdat hij niet eet
voordat hij op moet,, hij wacht daar altijd mee tot na de show.”

De zeer eenvoudige, zeer specifieke post-show routine lijkt een typisch McCartney-dingetje te zijn. Geen woord over wat voor sandwitch het is, maar wij zijn er zeker van det het vegetarisch is.

(Bron: cheatsheet.com)
(Vert: Yvonne de Groot)