Paul McCartneys favoriete nummer aller tijden

Er zijn niet veel gewaardeerde popsterren van het niveau van Paul McCartney. Met The Beatles zegevierde hij natuurlijk als de helft van de meest krachtige en progressieve songwriting-duo’s van de 20e eeuw, naast John Lennon. Hij zorgde voor de nummers die vandaag de dag, zo’n 50 jaar later, nog steeds zo vaak te horen zijn en nog steeds hetzelfde klinken als toen ze voor het eerst werden geperst in zwart vinyl. Na zijn Beatlestijd heeft McCartney een ongelooflijk succesvolle solocarrière gehad, waarbij hij zichzelf altijd pushte om de meest authentieke muziek te maken. Wat we proberen te zeggen is dat als er één man iets weet over popmuziek, het Paul McCartney is.

Bij talloze gelegenheden is Paul gevraagd naar de muziek die het meest voor hem betekent. In 2007 onthulde hij het nummer dat hem het meest na aan het hart ligt: ​​het nummer waar hij vrolijk van wordt, waarbij zijn lichaam opwinding voelt en dat zijn geest verrijkt. Enigszins verrassend koos de beeldbepalende en vernieuwende
muzikant niet een nummer van The Beatles. In plaats daarvan koos Macca een nummer van één van de andere popmuziekpioniers uit de jaren ’60: The Beach Boys.

Naast de albums die McCartney maakte met The Fab Four bevat het album Pet Sounds van The Beach Boys onmiskenbaar het echte geluid van de jaren ’60. Het bijna foutloze album uit 1966 staat bol van de muzikaliteit, maar McCartney hoort toch het liefst ‘God Only Knows’, zo vertelde hij in talloze interviews. Tijdens één van die interviews legde McCartney uit dat de mogelijkheid om, samen met Brian Wilson, deze Beach Boys-klassieker uit te voeren zelfs voor Paul een ‘knijp-even-in-mijn-arm’-moment was:

“‘God Only Knows’ is een van de weinige nummers die me elke keer tot tranen toe ontroert; iedere keer dat ik het hoor. Het is eigenlijk gewoon een liefdeslied, maar het is briljant gedaan. Het toont het genie van Brian.”

In 1990, tijdens een tournee door Japan, sprak McCartney uitgebreid in een interview met David Leaf over zijn liefde voor Pet Sounds en vertelde hij over de eerste kennismaking met de band en hoe die plaat alles veranderde voor hem en ook voor The Beatles:

“Die vroege surfplaten… Ik kende ze als een muzikale act en ik vond dat allemaal leuk, maar ik raakte er niet echt in geïnteresseerd – het was alleen een heel mooi geluid,” zei hij. “Vroeger bewonderden we de zang, de hoge falsetstem en die ‘California’-teksten, maar later met Pet Sounds… daarvan was ik zwaar onder de indruk. Vooral vanwege Brians songwriting. Ik hou zo veel van het album. Ik heb pasgeleden een exemplaar van dat album gekocht voor mijn kinderen om mee te nemen in hun leven. Ik denk dat zij pas op muziekgebied zijn opgeleid wanneer ze dat album hebben gehoord.”

McCartney besprak ook hoe de plaat hem beïnvloedde toen hij ‘Here, There And Everywhere’ maakte en onthulde: “Het is eigenlijk alleen het intro waar je die invloed in terughoort … John en ik waren altijd geïnteresseerd in een ‘voorafje’ van een nummer. Ik wilde zo iets aan het begin van ‘Here, There And Everywhere’.” Hij voegde eraan toe: “John en ik waren helemaal weg van die opening in de ouderwetse liedjes die je vroeger had en toen we dat invoerden [zingt “To lead a better life”] aan het begin van ‘Here, There And Everywhere’, zongen we meerstemmig en de inspiratie daarvoor kwam van The Beach Boys. Ik geloof dat niemand doorhad dat wij dat vaker deden; iets overnemen van een andere artiest of artiesten die je echt leuk vond. Bij het opnemen van een song had je dat dan in je hoofd en gaf het je inspiratie en richting … Toch klonk het uiteindelijk bijna altijd meer als onszelf dan als de ander.”

In een ander interview, in 2013 met The Rolling Stones-legende Ronnie Wood op diens YouTube-pagina, had McCartney het ook over het nummer en zei: “Brian Wilson bewees dat hij een werkelijk geweldige componist was. Ik was in die tijd heel erg bezig met akkoorden en harmonieën en uiteindelijk eindigde het in een soort rivaliteit tussen hem en mij.” Hij voegde eraan toe: “We brachten dan een nummer uit, Brian hoorde dat dan en dan bracht hij weer een song uit. Dat was grappig. Het ging een beetje zoals met mij en John, wij probeerden elkaar ook steeds te overtreffen. Brian bracht uiteindelijk ‘God Only Knows’ op Pet Sounds uit, ik vind het gewoon een geweldig nummer, het heeft een mooie melodie, prachtige harmonieën en woorden. Het is gewoon een geweldig nummer en ik houd er heel erg van.”

Paul McCartney weet het één en ander van popmuziek en dat hij de mega hit ‘God Only Knows’ van The Beach Boys als zijn favoriete nummer aller tijden kiest is ongetwijfeld één van de mooiste complimenten die Brian Wilson waarschijnlijk ooit zal ontvangen. Luister hierboven naar McCartney die het betreffende nummer samen met Brian Wilson zingt.

(Bron: faroutmagazine.com)
Vert: Aad Kuling)