Paul McCartneys gerestaureerde film ‘Rupert And The Frog Song’

Paul McCartney heeft onlangs de gerestaureerde kinderfilm ‘Rupert And The Frog Song’ uit 1984 uitgebracht. In verband met het 100-jarige bestaan van het stripfiguur Rupert (was in Nederland bekend als Bruintje Beer) is de film aangepakt door regisseur Geoff Dunbar.

De dertien minuten durende tekenfilm en de bijbehorende single waren bij de oorspronkelijke release een onverwacht succes. In het filmpje zijn naast de stem van Paul McCartney zelf ook die van de TV-persoonlijkheden June Whitfield en Windsor Davies te horen.

“Paul vroeg mij nog eens te kijken naar het Rupert-project”, vertelt Dunbar. “Ik weet dat andere mensen er al dingen mee hadden geprobeerd en ik herinner mij dat Paul tegen mij zei: ‘Hey, schrijf jij hier eens iets over’ en ik schreef dat ik erg van de film hield en zei tegen hem: ‘Ik denk dat de film helemaal niet aangepast moet worden. Het moet zo blijven dat het verhaaltje zich afspeelt in de late jaren ’40 / vroege jaren ’50. Die tijd hoort bij Rupert; zo herinner ik mij het. Dat gaf bij Paul de doorslag; hij was heel blij met wat ik hem had geschreven en we gingen er samen mee aan de slag. Ik hoop dat je de film leuk vindt; ik heb in ieder geval veel plezier gehad bij het maken ervan.”

Stripfiguur Rupert Bear werd bedacht door Mary Tourtel en verscheen voor het eerst in de Daily Express van 8 november 1920. “Als kind kreeg ik met Kerstmis altijd het jaarboek van Rupert Bear,” vertelde McCartney eerder. “Ik herinner mij dat ik het idee voor de film kreeg toen ik één van die oude jaarboeken doorbladerde. Ik kwam in het boek een kleurplaat van Rupert tegen, waarbij ik mij voorstelde dat kikkers een concert gaven, met een koor en een orkest erbij; ik kon de muziek daarvan in gedachten bijna horen. Ik weet nog dat ik John Lennon erover vertelde en hij moedigde mij aan om er iets mee te doen, dat was mooi, maar er is heel wat voor nodig om er dan een film over te maken.”

(ultimateclassicrock.com)
(Vert; Aad Kuling