Paul McCartneys reactie op Elvis Presley-remixen

BFNLNieuws

Elvis Presley is een grootheid in de rock-annalen, dus het lijkt op godslastering om danceremixen van zijn nummers te maken. Twee danceremixen werden echter grote hits in Groot-Brittannië. Lees wat Paul McCartney over deze danceremixen te zeggen had.

Hoe een paar remixen Elvis Presley terugbracht in de Britse hitlijsten
Muzikale trends komen en gaan. De rock en traditionele pop van Presley maakten tussen de jaren 1950 en 1960 een beeldbepalende vernieuwer van hem, maar begin 2000 raakten deze genres uit de gratie. Hoe kon je Presley beter bij een nieuwe generatie introduceren dan een aantal van zijn oude nummers tot dancenummers te remixen?

Eerst brachten de erfgenamen van Presley de remix ‘A Little Less Conversation’ van Junkie XL uit. De remix bevat veel synthesizer, een instrument dat nooit voor Elvis’ hits was gebruikt en elektronische vervormingen van Presleys vocals. Het is een groot verschil met het origineel wat geluid en succes betreft.

De originele versie van ‘A Little Less Conversation’ bereikte nummer 69 in de Billboard Hot 100. Als je nagaat dat Presley diverse nummer 1-hits had, is dat geen geweldig resultaat. De remix kwam echter op nummer 50. Daarnaast kwam de remix van Junkie XL volgens de Official Charts Company op nummer 1 in Groot-Brittannië. Dit is helemaal indrukwekkend als je nagaat dat Presley al tientallen jaren dood was toen zijn erfgenamen de remix uitbrachten. Zij gingen terug naar de bron en brachten een danceremix van een ander, later Presley-nummer uit, ‘Rubberneckin’, door Paul Oakenfold. Net zoals Junkie XL ging Oakenfold nogal vrij om met het origineel en maakte het meer elektronisch. De Official Charts Company stelt dat deze remix op nummer 5 in Groot-Brittannië kwam.

Wat Paul McCartney zei over het effect van het remixen van Elvis Presley
Deze Presley-remixen werden rond dezelfde tijd uitgebracht als de nieuwe versies van Let It Be, Let It Be… Naked van Paul McCartney, en een 30-jarigjubileumversie van het album Yellow Submarine. Tijdens een interview vroeg Paul Du Noyer aan McCartney of hij dacht dat er in de toekomst een eindeloze rij van remixen zou komen.

‘Ik begin met mijn hakken in het zand door te zeggen: ”O, dat moet je nooit doen met Elvis, of de Beatles, of de Stones. Ze zijn puur en moeten zo blijven”’, zei McCartney. ‘Maar er is de kwestie van de opkomst van de jeugd. Soms is dat hoe ze naar een artiest luisteren. Ze horen het in een club en zeggen: ”Wie is dat? Elvis? Wie is hij?” Het lijkt ongelofelijk, maar er zijn jongeren die niet weten wie Elvis is en wie de Beatles zijn. Ze weten ook niet wie JFK is, ze denken dat dat een kiprestaurant is. Ik bedoel dat je kunt stellen dat het goed is om mensen er kennis mee te laten maken.’

Hoe een bedrijf wil dat we danceremixen gebruiken om de King of Rock’n’Roll in 2021 nieuw leven in te blazen
McCartney is niet de enige die er zo over denkt. Volgens de Rolling Stone wordt het imago van Presley momenteel beheerd door Authentic Brands Groups. Jamie Salter, de CEO van Authentic Brands Group, plant voor 2021 ‘waarschijnlijk het grootste jaar in de geschiedenis van Elvis Presley’. Onderdeel van de plannen om 2021 het jaar van Elvis te maken is te beginnen met meer EDM-remixen van Presleys nummers uit te brengen, volgens het model van ‘A Litttle Less Conversation’ van Junkie XL. McCartney denkt dat remixen zullen helpen jongere generaties kennis te laten maken met Presley en de mensen die Presleys imago beheren zijn het daar mee eens.

(Bron: americansongwriter.com)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)