Paul McCartney’s schilderij Monarch of the Glen

WebmasterNieuws

Paul McCartney’s schilderij Monarch of the Glen kan samen met het originele meesterstuk tentoongesteld worden.

Het was een bijdrage aan Paul McCartney’s buitenhuis op Kintyre dat de aanleiding was voor de meest memorabele albumcover van The Beatles. Nu kan Sir Peter Blakes versie van The Monarch of the Glen, gemaakt in de Swinging Sixties, samen met het 19de-eeuwse origineel tentoongesteld worden – mits die laatste aangekocht kan worden.

Het management van National Galleries of Scotland kwam met het idee nadat kunstenaar Blake, die zijn versie van het meesterstuk speciaal voor McCartney’s eetkamer schilderde, de boodschap bracht waarin hij een fundraising van £4 miljoen toezegde om het originele schilderij van Sir Edwin Landseer te kopen. De National Galleries zegt dat ze vier weken de tijd hebben om de resterende £750.000 bij elkaar te krijgen om het schilderij van whiskygigant Diageo te kopen. Afgelopen november zou het geveild gaan worden, maar toen werd gevraagd of een ‘deel aankoop, deel gift’ mogelijk was.

Het schilderij van Blake zou van de voormalige Beatle geleend moeten worden. Het heeft jarenlang in het kantoor van McCartney Productions in Londen gehangen. Het werk is gemaakt in 1966, kort voordat de artiest de beroemde hoes van het achtste album van The Beatles, Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band, creëerde. Op de albumhoes staan enkele tientallen beroemdheden afgebeeld, waaronder Bob Dylan, Mae West, Edgar Allan Poe en Marilyn Monroe.

Blake, die bekend werd als de Godfather of the British Pop Art, werkte later aan albumcovers voor onder andere Paul Weller en The Who en hij ontwierp de hoes voor de single Do They Know It’s Christmas? van Band Aid. Hij zei: “Ik ontmoette Paul McCartney in 1963 en in 1964 vroeg hij of hij een schilderij van mij kon kopen of in bruikleen kon krijgen. Hij had net [het huis op] Mull of Kintyre en had een schilderij van vee in een rivier in de Schotse Hooglanden gekocht.

“Ik zei: ‘Laten we iets kiezen dat daarbij past, ik zal een mooi hert voor je tekenen.’ Het beste hert ooit is het schilderij The Monarch of the Glen van Landseer. Ik gebruikte acrylverf, wat ongelooflijk stom is, want om het idee van al die mist te scheppen met verf die heel snel droogt, is behoorlijk moeilijk. He was veel makkelijker geweest om olieverf te gebruiken.”

Verwijzend naar het origineel van Landseer zei Blake: “Jarenlang werd het beschouwd als te mooi, te oubollig en het werd niet gezien als een geweldig schilderij, maar inmiddels wordt het wel zo beschouwd. Het heeft zijn plaats als geweldig schilderij verdiend. Ik hoop heel erg dat het in Schotland kan blijven. Het is een nationaal icoon.”

Sir John Leighton, directeur van National Galleries, zei dat de popart versie van het schilderij de interesse in het origineel uit 1851 heeft doen herleven. “Het is erg mooi dat de vriendschap en de artistieke verbintenis tussen Paul McCartney en Peter Blake via The Monarch of the Glen loopt,” zei hij. “Het is een nogal onlogische sprong, van The Monarch of the Glen naar Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Ik weet dat Paul McCartney het schilderij nog altijd heeft. Ik zou het graag van hem lenen. Eerder is dit niet gelukt, maar misschien kan het in de toekomst. Het zou leuk zijn om ze samen tentoon te stellen.”

(Bron: scotsman.com)

(Vert. Laura Alblas)