Pete Best: “The Beatles gaven een trap na.”

Volgens drummer van het eerste uur Pete Best hebben John, Paul en George een trap na gegeven, toen ze hem uit de band hadden gegooid. Best (78) ontmoette The Beatles voor het eerst in 1959, toen ze nog The Quarrymen heetten. Hij ontmoette ze in de club ‘The Casbah’, waar zijn moeder eigenaar van was. Hij werd in 1960 door Paul McCartney gevraagd om drummer bij de groep te worden.

Hij heeft zo’n 220 keer met The Beatles opgetreden, onder andere in de periode dat The Beatles maanden in Hamburg verbleven. Desondanks heeft de groep hem de laan uitgestuurd en werd hij vervangen door Ringo Starr. Vlak daarna werden The Beatles wereldberoemd. Misschien is Pete daarom wel een van de grootste pechvogels van de showbizz.

Best was half januari 2020 te zien op de Ierse televisie, bij de Late Late Show. Hij vertelde daar dat The Beatles wel wat aardiger hadden kunnen zijn. “Ze gaven een trap na, toen ze me de groep uit hadden gegooid”, aldus Best. “Ik hoorde ze in interviews zeggen dat ik geen goede drummer zou zijn. Ik zou niet sociaal zijn, nooit iets zeggen, humeurig zijn en traag. Ik dacht: kom op, mannen, doe eens normaal. Jullie hebben me al de zak gegeven, laat me met rust. Ik wil verder met mijn eigen leven.”

Als de dag van gisteren herinnert Best zich dat Brian Epstein hem in 1962 uitnodigde op zijn kantoor. Hij zou daar de boodschap krijgen dat hij ontslagen was. Later bleek dat vlak voor de doorbraak van de groep te zijn. “Brian was altijd zakelijk. Ik was al vaker bij hem op kantoor geweest, omdat ik de zakelijke belangen van de groep behartigde”, vertelde Best. “Ik dacht dat we van gedachten zouden wisselen over zaken. Ik zag dat Brian niet op zijn gemak was. Normaal maakte hij een kalme, beheerste indruk, maar nu was hij nerveus. Ik vertrouwde het niet. We draaiden tijdens het gesprek eerst om de hete brij heen.’

Vervolgens zei Brian: ‘Pete, ik weet niet hoe ik je dit vertellen moet, maar de jongens willen je ontslaan.’ Het kwam erop neer dat het allemaal al geregeld was. Ik was verbijsterd. Ik had twee jaar met ze samengespeeld. Ik kende de jongens al drie jaar en had alles gedaan wat er van me gevraagd werd: op het podium een leren pak en cowboylaarzen dragen, mijn haar laten groeien, enzovoorts. Ik wou dat ze me toen persoonlijk verteld hadden waarom ze me uit de groep hadden gegooid. Ze gaven als reden dat ik geen goede drummer was. Niemand in Liverpool geloofde dat, ik ook niet. Op dat moment werd er gezegd dat ik een van de beste drummers van Liverpool was.”

Best had het nakijken toen de groep daarna een mega-act werd. “Ik had wel verwacht dat ze in Engeland een hit zouden krijgen. Alleen had niemand gerekend op alles wat er daarna nog zou gebeuren. Ik was, net als iedereen, met stomheid geslagen over het tempo waarin de groep beeldbepalende vernieuwers van de muziekindustrie zouden worden.” Toen gevraagd werd of Best nog walging of iets dergelijks voelde over de hele situatie, zei hij: “Nee. Toen The Beatles groot werden, was ik er wel overheen. Ik probeerde met mijn eigen groep ook beroemd te worden, maar dat is niet gelukt. Ik heb geen spijt. Het was een fantastische ervaring om met de grootste groep aller tijden gespeeld te hebben. Ik denk niet dat dat gevoel door iets vervangen zou kunnen worden. Ik ben trots op wat ik heb bijgedragen”, voegde hij daar nog aan toe. Best heeft nooit meer met een van de andere groepsleden gesproken. Uiteindelijk verdiende hij toch nog tussen de een en zes miljoen pond aan The Beatles. Dit gebeurde toen er voor The Beatles Anthology in 1995 opnames gebruikt werden waarop hij te horen was.

De drummer tourt nog steeds de wereld rond met zijn eigen groep. verder is hij samen met zijn broer betrokken bij het ‘Magical Beatles Museum’ op Matthew Street in Liverpool. In dit museum zijn meer dan duizend stukken Beatlesmemorabilia te zien.

Alan Corr.

Vertaling/bewerking door Stefan Terpstra.
20 januari 2020

Corr, A. (2020, 18 januari). RTE, Radio-Television of Ireland.
Geraadpleegd op 19 januari 2020, van

Tweet met beeldfragment