Psychedelische Wings-bus teruggevonden.

Bijna 50 jaar geleden besloten Paul McCartney en zijn band Wings een open Engelse dubbeldekker in psychedelische kleuren te schilderen en met deze bus in Europa op tournee te gaan. De bus werd omgebouwd voor zijn nieuwe bandleden en hun gezinnen; met matrassen en zitzakken op de plaats van de zitplaatsen.

Onlangs werd de ‘Wings-over-Europe-bus’ in Spanje teruggevonden en nu wordt hij geveild. In 2017 deed  McCartney al eens navraag naar de plaats waar de bus zich kon bevinden. Op dinsdag a.s. wordt de bus geveild bij Omega Auctions in Merseyside. Verwachte opbrengst is £15,000-£25,000.

Oorspronkelijk deed de bus in de jaren ’50 en ’60 dienst op plaatselijke lijnen in Essex en Norfolk. McCartney kocht de bus in 1972, omdat hij er niets voor voelde in een gebruikelijke tourbus te
reizen. “We schilderden de buitenkant in psychedelische kleuren, zodat hij op een ‘Magic Bus’ leek”, zei hij eerder. “Achteraf gezien was het een maf idee; een box op het bovendek van de bus, waar alle kinderen in verbleven terwijl wij door Europa reden. Dat verwacht je niet van een band, maar wij waren ook geen normale band.” Na de tournee kwam de bus buiten, bij een rockcafé in Tenerife, te staan en uiteindelijk werd hij verplaatst naar de achtertuin van de eigenaar van dat café.

De huidige eigenaar Justin James vertelde aan de BBC: “Ik bezocht die mensen ongeveer tien jaar geleden en zag dat de bus in de tuin stond te verroesten. Ik zei dat ik de bus wel wilde kopen, al wist ik niet wat ik er eigenlijk mee wilde. Ik vond alleen dat hij niet mocht wegrotten op een grasveld in Tenerife. Het kostte acht jaar om hem naar Engeland terug te krijgen. We hebben hem met kranen uit het veld moeten trekken en slaagden er uiteindelijk in hem weer hier te krijgen.” James hoopte dat hij hem zou kunnen gebruiken als rijdende muziekschool voor kinderen, maar dat plan lukte niet.

Hij gaat volgende maand emigreren naar Australië. “Ik ga ervan uit dat het iemand moet lukken om de motor weer aan de praat te krijgen”, zei hij. James vertelde dat hij aan de bus zeker £25,000 heeft uitgegeven. Wanneer de veiling meer opbrengt dan schenkt hij dat aan de stichting ‘Arms Around the Child’, waarvan hij bestuurslid is.

(Bron: BBC.com)

(Vert: Aad Kuling)