Rae Sremmurd – Black Beatles; “. . . and I’m feeling blue”

BFNLBFNL Columns, van der Linde vertelt

Midden 70er jaren werd het grofvuil gewoon langs de stoeprand gezet. Vóórdat de vuilniswagens hun vrijdagse ronde reden, hadden wij de stapels kapotte of afgedankte spulletjes al doorgespit op bruikbare zaken. Mijn jongenskamertje vulde zich allengs met oude zwart-wit-tv’s, speakers en allerlei buizenaudio met een groene afstemogen. Pronkstuk was mijn Philips EL 3548 bandrecorder uit 1964. Omdat het Beatlesvirus mij rond die tijd besmette, onderzocht ik al snel de mogelijkheden om daarop opnames achteruit te draaien. Het Prisma Bandrecorderboek van Wim van Brussel bleek een onmisbare hulp.

Ik dacht hier aan toen ik las dat het rapduo Rae Sremmurd eigenlijk als Ear drummers – maar dan andersom – gelezen moet worden. Mike Will Made It (geboren als Michael Len Williams II) is een Amerikaanse producer, DJ, rapper en songwriter. In 2006 zet hij Ear Drummers Entertainment op en in 2013 Ear Drummers Records. De rappende broers Slim Jxmmi en Swae Lee knipoogden naar Mike Will en doopten zich Rae Sremmurd toen ze bij hem onder contract kwamen.

In 2016 scoorden ze een nummer 1-hit met hun Black Beatles:

Black Beatles in the city
Be back immediately to confiscate the moneys

I’m a fuckin’ black Beatle, cream seats in the Regal
Rockin’ John Lennon lenses, like to see ‘em spread eagle

(. . . )

Black Beatles got the babes belly rollin’
She think she love me, I think she trollin’

(. . . )

Like Chapo servin’ yayo to the gringos
Black Beatle, club close when I say so

(. . . )

She’s a good teaser, and we’re blowing reefer

(. . . )

I can’t worry about a broke nigga or a hater
Black Beatle, bitch, me and Paul McCartney related

De song is tot de nok toe gevuld met Beatlesreferenties: van Lennons bril – en Slim Jxmmi, die in hun By Chance (2016) zelfs zingt “I’m pimpin’ like I’m Lennon”- via Day Tripper tot Macca die op Black Beatles meedeint in de #Mannequin Challenge. Lees op het internet de diepgaande analyse van zo’n beetje elk zin uit deze rap. Kort samengevat: wíj zijn de zwarte troonopvolgers van The Beatles en de wereld ligt aan onze voeten. Nou, dát hoorde ik de broertjes Gallagher al eerder zeggen en hoe vaak komt Oasis nog voorbij op de Nederlandse radio . . . euhm . . . op je Spotify-playlistst? Áls je ze hoort, is het Wonderwall -dank je wel, George – of de Bed-In verwijzingen in Don’t look lack in anger.

Ik heb recent de oogverblindend sexy Philips N4504-bandrecorder laten reviseren. Degene die hem onder handen nam, gaf me een tape vol met Beatlesliedjes. Het enige ‘black’ dat ik daarop hoorde was Baby’s In Black. Díe woorden zing ik makkelijk mee; bij Black Beatles begin ik er niet eens aan. Zoveel tekst, doordenkertjes, associaties en dubbele bodems. Nou, als ik dát wil, dan lees ik Lennons In His Own Write wel (en dát heb ik ook al opgegeven . . . )

– Peter van der Linde –

Belangrijkste bronnen: