Recensie Boek 1969 – Het Laatste Jaar – Ken McNab

BFNLBoek recensies, Nieuws

Ieder jaar uit het Beatleverhaal is fascinerend. Van het ontluikende succes begin jaren zestig tot en met de productieve studiojaren en hoewel het laatste deel minder optimistisch van aard is, zou je toch kunnen zeggen dat 1969 een allesbepalend jaar is geweest. Voor de band, maar ook zeer zeker voor de solojaren die hier op zouden volgen. Ga maar na; er werden twee Beatlealbums opgenomen, twee singles en een elpee van Lennon, een album van Harrison en Ringo begon het acteren te omarmen en te spelen in zijn eerste echte speelfilm. Ondertussen was er zakelijk gezien een hoop geruzie en ook op persoonlijk vlak begon de Beatle bubbel te barsten.

Hardcore Beatlesfan Ken McNab maakt ons deelgenoot van het laatste jaar dat The Beatles als groep actief waren. In de zomer van 1969 laaide nog een keer het heilige vuur even op, om vervolgens voorgoed te doven en dat is opmerkelijk te noemen, zo net voor het verschijnen van de Get Back-documentaire. Daaruit zou blijken dat het helemaal geen vreselijke periode was. Wat in het boek vooral besproken wordt zijn de zakelijke ongenoegens en de acties van John Lennon. Lennon is in 1969 het meest productief van de vier. Het liefst zou hij naar Amerika gaan, maar daar is hij een staatsvijand voor Nixon. Canada ontvangt hem echter met open armen, om daar zijn vredesboodschap te prediken en dat doen John en Yoko in volle overtuiging. Iedereen wordt te woord gestaan. Al ben je van het lokale suffertje, ze nemen alle tijd. Kom daar nog maar eens om anno 2021. Uiteraard blijft ook de Amsterdamse Bed-in niet onbesproken. Het is het jaar dat alles rondom John en Yoko ontaardt in een soort absurdistisch circus. Het minste of geringste wordt aangegrepen om de ‘vrede’ te verkopen. Ik heb de beelden uit die tijd n.a.v. dit boek nog eens teruggekeken en het valt op hoe ongelooflijk welbespraakt Lennon is op zijn 29ste! Alsof alles wat hij nooit van Epstein mocht zeggen er opeens wel uit mocht. Daarnaast wordt nog eens smakelijk uit de doeken gedaan hoe hij op het laatste moment zijn concert in Toronto wilde cancelen wegens onzekerheid.

Ook staat in het boek beschreven hoe moeizaam Abbey Road tot stand kwam. Tot het einde was er nog gesteggel over de sequentie van de plaat en tussendoor natuurlijk weer de zakelijke geschillen. Paul McCartney was er op een gegeven moment wel klaar mee en vertrok naar Schotland, om daar uiteindelijk te vernemen dat hij overleden zou zijn.

Alle feiten in het boek zijn niet nieuw. Verwacht geen opzienbarende revelaties. Wel wordt nog eens duidelijk hoe bepalend en druk het jaar 1969 was. De Nederlandse vertaling leest erg gemakkelijk weg, maar wordt ontsierd door opzichtige flauwigheden van de vertaler zelf. Het is echt een boek dat je binnen twee dagen uit hebt, maar waardoor je weer helemaal in dat jaar zit.

– Tim op het Broek –