Recensie ‘Get Enough – Paul McCartney

BFNLBFNL Columns, Nieuws

Oudejaarsavond. Ik kom rond een uur of 03:00 thuis en mijn hoofd bubbelt nog na van de champagne. Op mijn telefoon een berichtje van een vriend. ‘Heb je de nieuwe McCartney al gehoord?’ Ik vind het in eerste instantie een raar bericht. Hij is normaliter erg goed geïnformeerd en altijd als eerste met Beatle-nieuws dus hij kan hiermee toch niet Egypt Station bedoelen?

Bij nader onderzoek bleek het dus om ‘Get Enough’ te gaan. Ik luisterde er een minuut naar en besloot het even te laten bezinken om het vervolgens een dag later met frisse oren en vooral een frisse geest nog eens te beluisteren.

De eerste januari kwam en ik las meteen veel negatief commentaar op het nummer. Nu zijn Beatle-fans soms heel erg conservatief maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik sommige reacties simpelweg niet begreep.

Natuurlijk; Paul maakt gebruikt van de gevreesde auto-tune. Een techniek die in de hedendaagse muziek wel vaker van toepassing is. Overigens is het niet de eerste keer dat McCartney dit ‘hulpmiddel’ gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan zijn laatste live platen. Die staan vol met auto-tune correcties. Inmiddels is de auto-tune geen hulpmiddel meer maar eerder een instrument geworden.

En dat is precies hoe Macca het nu ook interpreteert. Op ‘Get Enough’ speelt hij met het effect zoals hij dat wel vaker heeft gedaan. Denk bijvoorbeeld aan ‘Be what you see’ van het album ‘Tug Of War’. Of de rare stemmetjes in ‘Goodnight Tonight’ en ‘Coming Up’. Om nog maar de zwijgen van de versnelde of juist vertraagde stemmen tijdens allerlei Beatle-opnamen.

McCartney gaat hier echter niet zozeer voor het effect maar eerder voor de emotie.De auto-tune versterkt de sfeer. Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat Paul steeds maar weer hip probeert te zijn. Maar je kunt het ook omdraaien. Waarom zou hij zich niet bezig houden met nieuwe stijlen en technieken? Waarom zou je op een bepaalde leeftijd daarmee moeten stoppen? Als het nu pijnlijk zou klinken, als hij niet zou weten hoe hij de auto-tune moest gebruiken, dan zou ik die kritiek begrijpen. Maar in dit geval heeft het een toegevoegde waarde. Het geeft het nummer, met toch al een duistere sfeer, veel meer diepgang. En in de typische McCartney bridge horen we nog meer geheimzinnig gefluister.

Natuurlijk las ik ook de kritiek dat hij zo oud klinkt. Maar de beste man wordt dit jaar 77 jaar! Heb jij je opoe ooit zo horen zingen? Ik dacht het niet. Hij omarmt zijn ouderdom en gaat tegelijkertijd op zoek naar nieuwe invalshoeken en geluiden. McCartney is altijd de speelse Beatle geweest.

Nog een aardig feitje; hij schreef dit nummer met Ryan Tedder waarmee hij ook ‘Fuh you’ schreef. Mocht je een dirty mind hebben dan zou je Get enough als ‘Gettin off’ kunnen interpreteren.

Voor iedereen die geïnteresseerd is in de vooruitstrevende McCartney kan ik van harte het boek ‘The Unkown McCartney’ aanraden.

Tim Op het Broek

beatlesfanclub.nl -2019