Rex Makin, Liverpools bekendste advocaat, is overleden

WebmasterNieuws

Rex Makin – één van Liverpools bekendste persoonlijkheden – is gestorven. De 91 jaar oude advocaat overleed in de afgelopen 24 uur, zo begreep de ECHO. De gezondheid van Meneer Makin, die bekend stond vanwege zijn filantropie, ging in de afgelopen jaren hard achteruit.

De burgermeester van Liverpool Joe Anderson bevestigde het nieuwe op Twitter door vandaag te schrijven: ‘Het bedroeft ons te horen dat de kleurrijke persoonlijkheid en Freeman of the City Rex Makin is overleden. De vlaggen zullen halfstok hangen’. Deze ochtend onthielden medewerkers van zijn kantoor in Whitechapel zich van commentaar. Een bron die dicht bij Meneer Makin stond, zei dat iedereen die de advocaat kenden ‘kapot’ was van zijn dood. Robin Makin, zijn zoon en ook advocaat in het kantoor van zijn vader, zei dat hij nog niet kon reageren.

Meneer Makin, wiens voornam Elkan was, schreef jarenlang een wekelijkse column voor de ECHO. Hij oefende zijn beroep meer dan 60 jaar lang uit en was betrokken bij de prille carrière van The Beatles, en bij de rampen van Hillsborough en Heysel. Meneer Makin was de advocaat van de familie van Brian Epstein, die in 1963 zijn advies inwon over het opstellen van een doorlopend contract tussen hemzelf en The Beatles. Hij werd ook verondersteld de bedenker van de term ‘Beatlemania’ te zijn.

Hij was ook beroepshalve betrokken bij de Knowsley Hall moordzaak – waarbij Lady Derby werd doodgeschoten –, de Walton zesling en wist succesvol te bewijzen dat George Kelly, een jonge Liverpoolse arbeider, onschuldig was toen hij in 1950 werd opgehangen in de gevangenis van Walton. Meneer Makin gaf ook juridisch advies aan een verscheidenheid van sterren en sporters, waaronder John Lennon, Gerry Marsden, Bill Shankly, Anne Robinson, Ken Dodd en Carla Lane.

In 2003 werd hij onderscheiden met de titel Freeman of the City of Liverpool en was hij de eerste advocaat die deze eer ten deel viel. Toentertijd zei hij: “De gewone mensen van Liverpool en ik zijn nauw met elkaar verbonden.  Ik was er in tijden van nood en bij de meeste van hun overwinningen”.

(Bron: liverpoolecho.co.uk)

(Vert. Laura Alblas)