Ringo had niet het talent om een einde aan een nummer te schrijven

Ringo Starr onthulde dat hij vaak advies vroeg aan zijn mede-Beatle George Harrison wanneer hij muziek schreef, omdat hij ‘niet het talent had om een einde aan een song te schrijven’. Ringo beweerde dat hij niet het talent had om een nummer op te nemen, zodoende ging hij naar zijn vriend George en vroeg zijn hulp. De beeldbepalende en vernieuwende muzikant dacht afgelopen donderdag na over zijn strijd om nummers klaar te krijgen in een interview met Rolling Stone Radio, toen hij deze verrassende bekentenis aflegde.

Terugkijkend naar zijn debuutalbum Sentimental Journey ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van die plaat, onthulde Ringo: “Dan ging ik altijd naar George om me te helpen met het afwerken van de song. Ik had gewoon het talent niet om een einde aan een song te maken. Met Back Off Boogaloo ging ik naar George en hij hielp mij ermee.”

Gedurende zijn tijd in de Beatles schreef Ringo zelf maar twee nummers: Don’t Pass Me By en Octopus’s Garden, bij die laatste vroeg hij ook om hulp aan George, terwijl hij op bijna een dozijn Beatlesnummers zong, waaronder Yellow Submarine en With A Little Help From My Friends. Hij vervolgde met het vertellen over zijn wat latere muziek, Ringo zei: “Ik heb een nummer dat wel 40 versies had en ik gaf het aan Harry Nilsson. Hij bracht het op de 11de plaats.”

Eerder deze week werd onthuld dat een onbekende track van Ringo en Paul McCartney geschat werd op een bedrag van £20.000 toen het onder de hamer ging op een veiling.
Het nummer, Angel In Disguise genaamd, is een van de twee nummers die bijna 30 jaar geleden exclusief geschreven zijn door de overgebleven leden van de Fab Four.
Ze namen de demo op voor het soloalbum Time Takes Time van Ringo in 1992, maar het nummer kwam uiteindelijk niet voor op de LP. De cassette is nu verkocht door de voormalige Radio Luxemburg-DJ Tony Prince en er werd verwacht dat hij £20.000 op zou brengen bij het Omega veilinghuis in Newton-le-Willows, Merseyside.(*) Een kwart van de opbrengst wordt gedoneerd aan ‘NHS Charities Together Covid-19 Urgent Appeal’, de rest gaat naar het verenigde DJ’s radiostationproject van Prince.
Er staan twee versies van het nummer op de band; een ruwe demo gezongen door Paul en een wat meer flitsende versie met Ringo als zanger, met extra instrumenten en achtergrondzangers.

(Bron: dailymail.co.uk)
(Vert: Trix van Twist)

(*) Noot van de redactie: de track bracht uiteindelijk ‘slechts’ 8000 Pond Sterling op.