Ringo in Hamburg / Stadtpark 11 Juni 2018

BFNLConcert-recensies

Ringo Starr levend en wel in Hamburg. Dat alleen al is historisch te noemen. Alle reden voor de fanclub om een kijkje te nemen. Eigenlijk was het de bedoeling dat Ringo op tien juni zou optreden maar twintig minuten nadat de deuren eigenlijk open zouden gaan werd ons medegedeeld dat het concert een dag later werd verplaatst omdat Ringo ziek was. Helaas hadden ze geen tijd meer om Jimmy Nicol in te vliegen.

Teleurstelling enerzijds, opluchting anderzijds omdat het optreden hoe dan ook door zou gaan. En een geluk bij een ongeluk; de elfde bleek een veel betere dag te zijn met meer zon en betere temperaturen!

De locatie was fantastisch. Een soort grote tuin met genoeg ruimte voor de concertganger. Eerlijk gezegd dacht ik dat er minder mensen zouden zijn omdat het concert nu verplaatst werd naar een maandag maar dat bleek gelukkig erg mee te vallen.

Het was een Ringo show zoals je het zou verwachten. Met de liedjes waarmee hij al eeuwig tourt. Is dat zonde? Enerzijds wel. Aan de andere kant komt het niet vaak voor dat Ringo door Europa tourt dus ieder cliché is welkom. Bovendien kun je je afvragen of iemand zit te wachten op solo stukken van een Ringo The Fourth plaat. Om maar eens wat te noemen.

Onze held had een griepje gevat en dat was te horen aan zijn stem. Nu moet Ringo het niet van zijn stem hebben maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij juist door een wat gruizige, ruige stem in het geheel veel beter klonk! With A Little Help From My Friends klonk op die manier een beetje in de stijl van Joe Cocker

Er waren wat monitor probleem hetgeen vooral bij Steve Lukather (die verder de show stal deze avond!) ergernis veroorzaakte. Maar behalve dit smetje was het echt een show om je vingers bij af te likken. Ringo was bijzonder goed gehumeurd en nam ruim de tijd om te ouwehoeren met het publiek. Daardoor kreeg het geheel een prachtige informele sfeer.

Hoogtepunt van de avond was toch wel het moment dat Klaus Voormann het podium opkwam tijdens With A Little Help… Niet dat hij precies wist wat van hem werd verwacht, hij stond er wat verloren bij, maar de liefdevolle blikken richting Ringo en zijn vocale bijdragen hier en daar waren ontroerend!

Wat een historie opeens op het podium in de stad waar het allemaal écht begon. Want Liverpool is leuk, maar in Hamburg zijn The Beatles pas echt tot wasdom gekomen. En daar staat dan de man die per toeval een kelder binnenliep, daar The Beatles zag en onlosmakelijk verboden werd met de Beatle historie. De man die de oerknal van dichtbij meemaakte samen met de man die later de oerknal verder ontwikkelde.

De band:

• Steve Lukather (Toto) – guitars, vocals
  • Colin Hay (Men at Work) – guitars, vocals
  • Gregg Rolie (Santana and Journey) – keyboards, vocals
  • Graham Gouldman (10cc) – bass guitar, vocals
  • Gregg Bissonette – drums, backing vocals
  • Warren Ham (Bloodrock , Kansas, and AD) saxophone, harmonica, flute, percussion, keyboards, vocals

De setlist:

• Matchbox