RINGO STARR AND HIS ALL STARR BAND IN GROLLOO

BFNLConcert-recensies, Nieuws

Op vrijdag 8 juni trad Ringo Starr met zijn All Starr Band op tijdens het Holland International Blues Festival te Grolloo. Hij was de slotact van de eerste dag van dit festival. Voor hem hadden eerder Joanna Connor, King Solomon Hicks, Walter Trout en Jeff Beck al hun opwachting gemaakt. Van deze artiesten maakte Walter Trout de meeste indruk met onvervalste blues. Jeff Beck die technisch geweldig gitaar speelt maar verder nauwelijks contact heeft met het publiek, speelde als laatste nummer een prachtige instrumentale versie van “A Day In The Life” wat een mooi bruggetje was naar het optreden van Ringo Starr.

Stipt om 22.15 uur startte zijn optreden met “Matchbox”, gevolgd door “It Don’t Come Easy”. Daarna een aantal hits van groepen waar de ras muzikanten die Ringo om zich heen heeft verzameld, vroeger deel van uitmaakten. En wat te denken van Graham Gouldman (10CC) met “Dreadlock Holiday”, Gregg Rolie (Santana) met “Evil Ways”, Steve Lukather (Toto) met “Rosanna” en Colin Hay (Men At Work) met “Down Under”? Stuk voor stuk geweldige uitvoeringen waarbij Steve Lukather nadrukkelijk de hoofdrol opeiste.

Natuurlijk zong Ringo ook een aantal nummers die hij in zijn Beatles periode al voor zijn rekening nam. Wanneer hij alleen zingt en niet achter zijn drumkit zit, oogt zijn optreden een beetje houterig en ook zijn stem heeft zijn beste tijd wel gehad maar het blijft toch geweldig om zo’n icoon ook nog op zijn 77e op het podium te zien staan. Bij het aankondigen van “Don’t Pass Me By“ deelt hij nog een lichte sneer uit naar de andere Beatles. Hij vertelt dat hij al heel veel songs had geschreven maar eindelijk mocht dit nummer van hem  op een album verschijnen (White Album). Natuurlijk kon “Yellow Submarine” niet ontbreken wat een gegarandeerde meezinger was.

In het vervolg van het programma kwamen onder meer nog mooie uitvoeringen voor van “I’m Not In Love”, “Black Magic Woman”, “Who Can It Be Now” en “Hold The Line” aan bod. Stuk voor stuk hits van de mannen uit zijn band. Uit Ringo’s solo periode werden ook nog “You’re Sixteen”, “Anthem” en “Photograph” gespeeld.

De twee andere leden van de band, multi-instrumentalist Warren Ham en zeker drummer Gregg Bissonette versterkten de muzikale kwaliteit waarbij het drumwerk van Ringo wel een beetje mager oogde. Het concert werd afgesloten met “With A Little Help From My Friends”. Toen liep Ringo het podium af en kwam nog heel even terug toen de band tot slot nog de laatste maten van “Give Peace A Chance” inzette, maar hij verdween ook weer snel. Helaas kwam hij daarna niet meer terug en was het slotapplaus dus uitsluitend voor de leden van zijn All Starr Band.

Het is goed dat Ringo een flink aantal geweldige muzikanten rond zich heeft verzameld die de show echt dragen want, heel begrijpelijk, zit de sleet er bij hem wel een beetje op. Toch had ik dit optreden van Ringo voor geen goud willen missen!

Paul van Riet.

Een vrijwel complete setlist van dit optreden is hier te vinden.