RINGO STARR TEVREDEN MET GELUID OP REISSUE WHITE ALBUM

Ringo Starr heeft Giles Martin, zoon van George Martin en producent van de onlangs verschenen uitgebreide versie van het White Album van the Beatles, bedankt. Starr is blij dat Giles het mogelijk heeft gemaakt dat zijn drumpartijen helderder te horen zijn dan de in 1968 verschenen LP en met het bijgevoegde bonusmateriaal.

Rolling Stone berichtte dat fans, met de nieuwe mixen, nu de mogelijkheid hebben om meer te genieten van de kracht en energie die Starr erin gestoken heeft, bijvoorbeeld met “Long, Long, Long”, “Yer Blues” en de 13 minuten durende versie van “Helter Skelter” als bewijs dat hij de “hartslag” van de band was.

Starr: “Ik vind het fantastisch, want het is geremasterd en je kunt de drums nu echt goed horen.” Met een grijns gaat hij verder: “Ik moet Giles daar nog even extra voor betalen. ‘Yer Blues’ is mijn favoriet, vooral omdat we in een klein kamertje waren, niet in zo’n grote ruimte bij EMI. En we waren echt weer een band, weet je – als een kleine club band. Maar ‘Long, Long, Long’… ik had het er nog met Olivia Harrison over. Eerder was ‘Long, Long, Long’ gewoon onderdeel van het album. Maar met de remaster is het sensationeel. Zo mooi – het is erg ontroerend. Ik denk echt dat we dat 100 jaar geleden, toen we het opnamen, nooit zo hadden kunnen doen.”

Hij merkt op dat “zangers mijn manier van spelen fijn vinden… Ik speel ze niet weg”, refererend aan Harrison in ‘Long, Long, Long’ en aan John Lennon in ‘Yer Blues’. “Ik speelde samen met de zanger – dat is altijd mijn manier van spelen geweest. Als hij zingt, houd ik de boel zo’n beetje samen. Maar als ik emotioneel word, dan komt dat er gewoon uit, vooral op de momenten dat ze niet zingen. Dus dat werkt prachtig samen. En ik moet Giles bedanken. Er zit veel informatie in deze uitgave, en, dan denk je, ‘Aaah, waarom brengen we het album niet gewoon uit?’ Maar, ik bedoel, dit is hoe het tegenwoordig gaat.”

Starr heeft, naast de nieuwe tournee met de All Starr Band, zojuist een nieuw fotoboek afgemaakt, Another Day in the Life, en hij laat weten dat hij heeft genoten van de ervaring om het samen te stellen. “We waren vier knullen die graag muziek maakten”, zegt hij. “En we maakten goede muziek. En dat gaat verder met het nieuwe White Album.”

In het boek haalt hij op zijn eigen wijze herinneringen op aan hoe de iconische hoes van Abbey Road tot stand kwam: “We zaten te brainstormen in de studio, van ‘We hebben een hoes nodig, laten we naar Hawaii gaan! Naar Egypte! Oh, bekijk het, laten we gewoon we straat oversteken.'”

(Bron: ultimateclssicrock.com)

(Vert.: Ruby Van Den Bergh-Coenraads)