Ringo Starr vertelt over George Harrisons ‘fantastische’ laatste woorden voor zijn overlijden

Van de originele leden van de Beatles zijn alleen Ringo Starr en Paul McCartney nog in leven. John Lennon is in 1980 vermoord en George Harrison is in 2001 overleden. Starr bezocht Harrison enkele weken voor diens overlijden en hoorde enige van zijn laatste woorden op deze aardkloot. Spanning tussen bandleden is niet ongewoon en wordt zwartgallig genoeg zelfs verwacht. Daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar de wisselingen in de Temptations. Daarom is het zo betekenisvol dat Starr terugkijkt op Harrsions laatste woorden en die ‘fantastisch’ vindt.

Tussen Ringo Starr en George Harrison bestond enige spanning. Het is ook des te opmerkelijker als je je realiseert dat er een affaire was die bijna een kloof tussen de bandmates dreef – letterlijk een affaire. In 1971 waren Starr en Harrison aanwezig bij een diner met hun respectievelijke vrouwen, Maureen en Pattie. Aan tafel verkondigde Harrison dat hij verliefd was op de vrouw van Starr en onthulde hij een affaire die ze beiden niet echt verborgen hielden.

Uiteindelijk doofde het schandelijke vuur en de bandmates ‘legden het bij na Georges geflirt met Maureen’, aldus Showbiz CheatSheet. De normale gang van zaken werd weer opgepakt totdat vadertje tijd hun leven wreed overhoop haalde.

‘In de laatste weken van zijn leven was George in Zwitserland en ik ging hem daar opzoeken’, herinnert Starr zich. ‘Toen was hij al erg ziek en hij kon alleen nog maar liggen. Ik was onderweg naar Boston, want mijn dochter had een hersentumor’, ging Starr verder. ‘En ik zei: ”Nou, ik ga naar Boston.”’ Op dat moment interrumpeerde Harrison hem.

‘[Harrison] zei – dat zijn de laatste woorden die ik hem heb horen zeggen: “Wil je dat ik met je meega?” Dat is de fantastische kant van George.’

Voor de context: de laatste twee jaren waren nogal onstuimig voor de leadgitarist geweest. In 1999 werd hij in zijn huis overvallen, waarbij de inbreker met een mes zijn long doorboorde; hierdoor bloedde hij uit zijn mond en verzwakte hij dusdanig dat hij bijna overleed. Alhoewel zijn familie zijn verwondingen bagatellisserde, wordt aangenomen dat Harrison hierna voorgoed door het opgelopen trauma was veranderd en dat door de stress zijn kanker terugkwam, een kanker die zich manifesteerde in zijn longen. Zelfs na dat alles vroeg Harrison aan Starr of hij gezelschap wilde toen deze naar zijn dochter wilde te midden van zijn familie-ellende. Dat zegt zeker veel over zijn karakter.

(Bron: doyouremember.com)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)