Ringo Starr: waarom The Beatles stopten met toeren

Vanaf hun oprichting in 1960 tot hun ondergang in 1970 behaalden The Beatles een breed scala aan muzikale successen die hen niet alleen de grootste band ter wereld maakten, maar misschien wel de meest baanbrekende band aller tijden.

Zelfs nu, 50 jaar nadat de band uit elkaar ging, zijn ze nog steeds ’s werelds bestverkopende act ooit. De vernieuwende en beeldbepalende heren uit Liverpool speelden een cruciale rol in de ontwikkeling van de tegencultuurbeweging van de jaren ´60 en speelden een belangrijke rol bij de opkomst van populaire muziek als kunstvorm.

De band leerde aanvankelijk veel van skiffle, beat en ’50s rock and roll. In een latere fase werd de band beïnvloed door klassieke muziek, ballads, Indiase muziek, psychedelica en hardrock. Uiteindelijk hebben The Beatles een revolutie teweeggebracht in elk aspect van de populaire muziek. Zoals bekend werd de groep geleid door het songschrijversduo John Lennon en Paul McCartney.

Gedurende drie jaar, beginnend bij de oprichting van de groep in 1960, bouwden ze een sterke aanhang op in clubs in Liverpool en in Hamburg, Duitsland. Het kerntrio van The Beatles werd gevormd door Lennon, McCartney en George Harrison, die sinds 1958 samen waren. De drie hadden elkaar in de jaren ’50 ontmoet tijdens het spelen in de skiffle-scene in Liverpool en in hun vroege dagen hadden ze een aantal drummers, waaronder Pete Best, die in 1962 werd vervangen door Ringo Starr. Nu was de klassieke Beatles-line-up compleet.

Bijna net zo beroemd als de bandleden zelf waren manager Brian Epstein en producer George Martin. Epstein vormde de band om tot een professionele en verkoopbare act en producer Martin begeleidde en ontwikkelde vrijwel al hun opnamesessies. De relatie van de band met deze twee cruciale figuren resulteerde in hun enorme succes. In eigen land nam hun bekendheid enorm toe na hun eerste hit ‘Love Me Do’ uit 1962.

Het culturele fenomeen ‘Beatlemania’ kwam spoedig op gang: het kwam voort uit een wijdverspreide en intense fan-gekte. In die zin waren ze ’s werelds eerste muzikale supersterren. Mede daardoor kreeg de band van fans en de media de bijnaam ‘The Fab Four’. De bijnaam had ook invloed op Epstein en Martin, die beiden op verschillende punten werden beschouwd als de ‘Vijfde Beatle’.

Een groot deel van de carrière van The Beatles is verankerd in de enorme mythes van de populaire cultuur. De wijdverspreide verhalen over hun carrière en de goed gedocumenteerde persoonlijke levens hebben geleid tot een grote hoeveelheid verhalen die de ronde doen over de band.

Eén van die verhalen steekt vaak de kop op: dat The Beatles zo ongeveer permanent op tournee waren. In een zeldzaam radio-interview uit 1977 met Ringo Starr vertelde hij waarom de band in 1966 eigenlijk was gestopt met toeren. Het lange radio-interview geeft een gedetailleerde terugblik op het leven van de
drummer. Halverwege stelt de interviewer: “John zei in een interview dat jullie, tegen de tijd dat The Beatles voor de derde keer naar Amerika kwamen, niet meer live konden optreden”.

Ringo antwoordde: “Dat is de waarheid. Ik bedoel, dat klopt echt. Niemand hoorde ons, wij hoorden onszelf niet eens. Ik vond het erg moeilijk. Ik bedoel, ik keek naar de versterkers en dacht dat het geluid door mijn ogen zou komen in plaats van door mijn oren. Ik kon gewoon geen fills spelen, terwijl het toch mijn rol was om alles op de één of andere manier bij elkaar te houden, weet je. Dus wat ik ook speelde, het ging
allemaal verloren in de herrie. De timing klopte niet meer en daardoor speelden we slecht.”

De zanger van ‘Yellow Submarine’ legde uit: “Toen besloten we in ’66 te stoppen. Iedereen dacht dat we al jarenlang toerden weet je, maar dat deden we helemaal niet. Ik deed mee vanaf ’62 en in ’66 stopten we met toeren om de studio in te gaan waar we elkaar konden horen en elke fantasie konden creëren die iemand maar bedacht.”

Deze verklaring van Starr werpt licht op de reden waarom The Beatles zo productief waren in de opnamestudio. Bovendien kan het misschien als een les dienen voor beginnende muzikanten. Misschien put je jezelf niet uit tijdens het toeren en concentreer je je in plaats daarvan op het aanscherpen van je vak in de studio. Studio’s zijn echter duur, maar rondleidingen zijn juist weer leuk en noodzakelijk.

(Bron: faroutmagazine.co.uk)
(Vert: Aad Kuling)