Ringo Starr zegt dat The Beatles in 1973 een aanbieding voor een reünieconcert hebben afgewezen.

Hij zei dat de voorgestelde openingsact onder meer zou bestaan uit “een man die met een haai zou worstelen”. Ringo deed een boekje open over een bizarre aanbieding voor een reünie die The Beatles kregen in 1973, die ze hebben afgewezen. In een profiel in de New Yorker van 11 oktober over Paul McCartney werd openbaar gemaakt dat McCartney dat jaar naar LA was gevlogen om John Lennon te bezoeken, na zijn breuk met Yoko Ono.

De korte tijd dat de twee samen waren – die ook studiosessies bevatte met Stevie Wonder en Henry Nilsson* – deed geruchten over een Beatlesreünie oplaaien.**

Starr komt voor in het profiel, pratend over hoe de band “een fortuin” voorbij liet gaan door niet opnieuw bij elkaar te komen voor een concert, waar een openingsact werd voorgesteld van een man die met een haai worstelde. “We belden elkaar en zeiden nee”, zei hij. “We gingen nu ieder onze eigen weg.” Het profiel had zich gericht op The Beatles: Get Back, de aankomende driedelige documentaireserie van Peter Jackson die in november uitkomt.

De gelimiteerde serie geeft een andere inkijk in het ontstaan van Let It Be, het album van de band uit 1970 dat oorspronkelijk was vastgelegd in de gelijknamige film.

Ringo wordt eerder in het artikel al geciteerd over zijn reactie na een privévertoning van de serie. “Ze hebben er wat vrolijkheid in gestopt!” vertelde hij aan de schrijver. “Dat was altijd mijn tweestrijd, we lachten en we waren boos.”

Op 10 oktober) ontkrachtte McCartney in een BBC-interview langdurige geruchten rondom de breuk van de band en stelde hij dat Lennon verantwoordelijk was voor de breuk. “Dat was onze Johnny”, zei hij, “dit was mijn band, dit was mijn baan, dit was mijn leven, dus ik wilde dat het doorging.”

*sic. Dat moet uiteraard Harry Nilsson zijn.

(Bron: nme.com)
(Vert: Yvonne de Groot)

** Noot van de redactie: Deze sessies vonden niet in 1973 plaats, maar op 31 maart 1974 / 1april 1974. Bron: Keith Badman, The Beates After The Break-Up 1970-2000.