Ringo Starr zendt “vrede, liefde en voortdurende steun” naar Black Lives Matter-demonstranten

Ringo Starr heeft het standpunt van zijn Beatles-bandmate Paul McCartney onderschreven door zijn steun te zenden naar de demonstranten die momenteel actievoeren voor fundamentele gerechtigheid in de nasleep van de dood van George Floyd.

George Floyd, een Afrikaans-Amerikaanse man uit Minnesota, is vermoord door de blanke politieagent Derek Chauvin toen deze tijdens een arrestatie acht minuten en 46 seconden lang zijn knie op Floyds hals gekneld hield. Floyd, die in de boeien was geslagen en met zijn gezicht naar beneden op straat lag, reageerde twee minuten en 53 seconden niet terwijl de agent zijn knie op zijn hals gedrukt hield.

Drie andere agenten van het arrestatieteam, Thomas K. Lane, Tou Thao en J. Alexander Kueng, hielden Floyd gedurende deze tijd ook in bedwang. De gebeurtenis werd door lokale CCTV en video-opnames van omstanders vastgelegd, die laten zien dat Floyd herhaaldelijk zegt: “Ik kan niet ademen”, terwijl de agent zijn knie in zijn nek blijft drukken.

Zijn dood ontketende in de Verenigde Staten vele protesten en de vier agenten zijn de volgende dag ontslagen. Chauvin, de blanke agent die zijn knie gebruikte, is gearresteerd en hem is dood door schuld en doodslag ten laste gelegd.

In zijn reactie op dit nieuws overpeinsde McCartney hoe hijzelf heeft gestreden voor fundamentele gerechtigheid en dat hij de mensen die nu de straten bestormen steunt.
“Het voelde verkeerd. We zeiden: ‘Dat gaan we niet doen!’ en het concert dat we gaven was voor hun voor het eerste niet-gesegregeerde publiek. We zorgden ervoor dat dit in ons contract werd opgenomen. Voor ons was dat iets normaals”, zei hij. “Ik voel me ziek en ben boos dat we nu bijna 60 jaar verder zijn en de wereld is geschokt door de afschuwelijke beelden van de zinloze moord op George Floyd en op de talloze anderen voor hem door racisme van de politie”, zei McCartney. “Ik wil gerechtigheid voor de familie van George Floyd, ik wil gerechtigheid voor al degenen die zijn overleden en hebben geleden. Niks zeggen is geen optie.”

Ringo heeft de krachten gebundeld met zijn oude bandmate: “Zoals mijn broeder Paul zei: de Beatles zijn altijd opgekomen voor gelijke rechten en gerechtigheid en sindsdien ben ik nooit gestopt met het werken aan vrede en liefde”, tweette Starr bij het gedeelde bericht van McCartney.

“Ik zend mijn vrede, liefde en voortdurende steun naar iedereen die protesteert en zich uitspreekt voor gerechtigheid en een betere wereld”, voegde hij eraan toe.

Zie hieronder het volledige bericht.

Ringo: “Zoals mijn broeder Paul zei, de Beatles zijn altijd opgekomen voor gelijke rechten en gerechtigheid, en sindsdien heb ik nooit gestopt met het werken aan vrede en liefde. #blacklivesmatter, #peaceispossible. Ik zend vrede, liefde en voortdurende steun naar iedereen die protesteert en zich uitspreekt voor gerechtigheid en een betere wereld.

“We blijven zien dat er in de hele wereld wordt geprotesteerd en gedemonstreerd en ik weet dat velen onder ons willen weten wat we kunnen doen om te helpen. Niemand van ons heeft de wijsheid in pacht en het is niet snel op te lossen, maar er moet verandering komen. We moeten allemaal samenwerken om racisme in welke vorm dan ook te overwinnen. We moeten meer leren, meer luisteren, meer praten, onszelf laten voorlichten en bovenal actie ondernemen.

In 1964 moesten de Beatles optreden in Jacksonville in de VS, en we hoorden dat het voor een gesegregeerd publiek zou zijn. Dat voelde verkeerd. We zeiden: ‘Dat gaan we niet doen!’ en het concert dat we gaven was voor hun voor het eerste niet-gesegregeerde publiek. We zorgden ervoor dat dit in ons contract werd opgenomen. Voor ons was dat iets normaals.

Ik voel me ziek en ben boos dat we nu bijna 60 jaar verder zijn, en de wereld is geschokt door de afschuwelijke beelden van de zinloze moord op George Floyd en op de talloze anderen voor hem door racisme van de politie..

(Bron: faroutmagazine.co.uk)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)