Ringo Starrs debuut in Israël doet Beatles-nostalgie ontwaken

Zaterdagavond speelde legendarische drummer en lid van de Beatles Ringo Starr zijn eerste show ooit in Israël, en kreeg hij blije fans van de stoelen terwijl ze uit volle borst meezongen.

Ringo werd door zijn All-Starr Band begeleid tijdens zijn debuut in Israël in de Menorah Mivtahim Arena in Tel Aviv voor duizenden fans van alle leeftijden, het eerste van twee optredens in het Heilige Land.

De huidige samenstelling van Ringo’s All-Starr Band, die in de afgelopen jaren steeds is gewijzigd, bestaat uit Steve Lukater, gitarist van Toto; zanger en toetsenist Gregg Rolie van Santana; gitarist Colin Hay van Men at Work; basgitarist en vocalist Graham Gouldman van 10CC; saxofonist en fluitist Warren Ham; en drummer Gregg Bissonette.

Het optreden duurde bijna twee uur en was een terugblik op een aantal grootste hits van de bandleden. Hay bracht een daverende vertolking van de Men at Work’s hit “Down Under”, die hij opdroeg aan iedereen in het publiek die ging trouwen. Rolie kreeg het publiek aan het dansen op “Black Magic Woman”, en iedereen in het gebouw zong mee met “Hold the Line” van Toto.

“Nu gaan we een nummer doen van een andere band waar ik in speelde”, grapte Ringo terwijl het publiek juichte en gretig wachtte op een van de classics die hem samen met Paul McCartney, John Lennon en George Harrison in de jaren 60 grote roem bracht.

Starr zong vervolgens het nummer “Boys”, zijn eerste lead vocal op plaat als Beatles-lid, af en toe heen-en-weer deinend en met dezelfde jongensachtige grijns die ook tijdens het toppunt van Beatlemania onder zijn warrige haardos zijn gezicht oplichtte. Gedurende de hele avond werd de show doorspekt met nog meer classics van Ringo uit zijn dagen met de Beatles, en bij elk nummer sprong het publiek onmiddellijk uit de stoelen.

De fans in Israël hebben lang moeten wachten om Ringo te zien optreden. De Beatles zouden in 1965 in Israël optreden, maar de show werd afgezegd omdat de staat vond dat de muziek van de band een slechte invloed op de Israëlische jongeren zou hebben. Paul McCartney was de eerste van de Fab Four, zoals de Beatles ook genoemd werden, die in 2008 in Israël optrad.

Paul en Ringo zijn de enige twee leden van de Beatles die in Israël hebben opgetreden. John Lennon is in 1980 vermoord, en George Harrison is in 2001 na een strijd tegen kanker overleden. Starr zou eerst maar één avond in Tel Aviv optreden, maar nadat het eerste optreden was uitverkocht werd er een tweede gepland op zondag 24 juni.

“Dit is een unieke gelegenheid,” zegt Liri, die als drummer vond dat hij de kans om Ringo te zien optreden niet mocht laten lopen. “Mijn tweede voornaam is John, naar John Lennon,” voegt hij eraan toe, en vertelt dat zijn vader een grote Beatlesfan is. “Ik moest dit gewoon doen.”

Yoni, een levenslange fan van de Beatles die jeugdherinneringen heeft aan de band op het hoogtepunt van hun populariteit, zegt dat hun muziek vandaag de dag nog steeds van grote betekenis is. “Het is simpel en het beroert je”, mijmert Yoni. “De teksten zijn geweldig en de woorden erg simpel. Ze hebben het over alledaagse problemen die voor de mensen herkenbaar zijn.”

Toen hij donderdag in Tel Aviv geland was, verzond Starr een videoboodschap over “vrede en liefde” naar zijn fans, en nodigde hij hen uit naar de shows te komen. Het verblijf in Tel Aviv is onderdeel van zijn wereldtour “Give More Love”. Sommige fans vonden het jammer dat er niet meer Beatlesnummers werden gespeeld, maar vonden het toch een goede show.

Tijdens het optreden prezen Starr en zijn All-Starr Band de energie van het publiek en spraken ze hun genegenheid voor Tel Aviv uit, maar zeiden niets met betrekking tot politiek of het Israël-Palestina-conflict.

In lijn met Starrs mantra over vrede en liefde, en misschien om de mensen een idee te geven, sloot de band de avond af met een uitvoering van John Lennons “Give Peace a Chance”, voordat ze het publiek een goede avond wensten.

(Bron: i24news.tv)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)