Rock ‘n’ roll memorabilia speurder verkoopt zijn archief – met een waarschuwing voor ‘valse’ Beatles

WebmasterNieuws

Verzamelaar Tom Fontaine verkoopt een gesigneerde Beatles baseball voor £ 47,000.

Hij is rock ‘n’ roll’s nummer 1 memorabilia speurneus, een verzamelaar die krabbels van John Lennon wist te achterhalen, gemaakt tijdens Japanse les, en de eerste staande piano van Elton John. Nu doet Tom Fontaine een uniek portie muziekgeschiedenis in de uitverkoop met een waarschuwing: de markt voor souvenirs loopt over van de namaak. Hij werd een obsessief verzamelaar sinds hij The Beatles in 1964 voor het eerst op t.v. zag in de U.S., Tom Fontaine uit Indianapolis, en verwierf meer dan 2.000 items waaronder handtekeningen en getekende reclamecontracten voor kleding en meubels van een keur aan sterren van Elvis Presley tot Jimi Hendrix.

“Veel mensen hebben gesigneerde Beatles elpees en kaarten die ze koesteren, maar de handtekeningen zijn vervalst.” Memorabilia verzamelaar Tom Fontaine. Fontaine, 58, wiens expertise in authentieke memorabilia geregeld wordt ingeschakeld door veilinghuizen, gaat nu zijn collecte afbouwen en heeft om te beginnen zijn archief te koop gezet bij de direct-to-fan verkoop site van Pledge Music. Het meest waardevolle onderwerp in dit eerste deel is een baseball die is gesigneerd door alle Beatles en weg gegeven aan een medewerker bij hun optreden in het Candlestick Park in San Fransisco in 1966, het laatste optreden van de groep in de Verenigde Staten, met een prijskaartje van £ 47,000.

Schets van John Lennon gemaakt tijdens taalles in New York, klas van 1976/’77.

Fontaine onderscheidt zich van zijn rivalen in de competitieve wereld van het verzamelen van memorabilia door zijn forensische kwaliteiten die hij gebruikt bij het onthullen van onbekende authentieke voorwerpen.

“Ik ontdekte dat John Lennon toen hij in New York woonde – rond kerst 1976, voor de geboorte van Sean, zijn zoon met Yoko – Japanse taallessen volgde bij de Berlitz School,” vertelde Fontaine de i paper.

“Tijdens die lessen maakte hij schetsjes waarmee hij de Japanse fonetische tekens die hij moest leren illustreerde. Hij was een snelle tekenaar en het waren humoristische krabbels, “ zei de verzamelaar, die een aantal schetsjes wist aan te kopen, met een bewijs van authenticiteit van de leraar van Lennon, inclusief de data van zijn aanwezigheid.

Authentieke handtekening van Lennon van zijn schetsen

Fontaine wist ook de hand te leggen op de dossiermap van de deportatie rechtszaak, ondertekend door Lennon met een schetsje voor de dochter van de griffier van dienst, uit  1974, toen de Amerikaanse immigratiedienst de strijd aan ging om de zanger, die zich liet horen als politiek activist, het land uit te zetten.

Elk item van Fontaine wordt vergezeld door een bewijs van authenticiteit, zoals die van de medewerker van het baseball stadion die de waardevolle bal had gekregen, waarover hij verklaart dat die van vitaal belang zijn bij de waardering van Beatles memorabilias. Hij zegt: “Veel mensen hebben gesigneerde Beatles elpees en kaarten die ze koesteren, maar de handtekeningen zijn vervalst.”

“Neil Aspinall en Mal Evans (de vertrouwde road managers en regelneven) plaatsten de  meeste van die handtekeningen als de bandleden op toernee waren. Ze probeerden zo tegemoet te komen aan de de grote vraag vanuit de fans als de band het te druk had. Soms werden de handtekening gestempeld op kaarten, met een indruk om het er authentiek uit te laten zien.”

Het is een goed idee om een potentiele verkoper te vragen “Heb je zelf gezien dat de band dit heeft gesigneerd?” stelt Mr. Fontaine voor, en voegt daaraan toe: “Ik probeer zoveel mogelijk onderzoek te doen en vaak is het wel duidelijk dat een handtekening niet authentiek is.”

Ingesloten authenticiteits bewijs bij schets van John Lennon

“Maar ik wil toch niet graag een herinnering vernielen van mensen die een item jarenlang hebben gekoesterd. Als ze er niet van proberen te profiteren, moeten ze er gewoon plezeier van kunnen hebben.”

Zelfs een afgescheurd kaartje voor een Beatles concert, zonder handtekening, kan momenteel al een waarde hebben van rond de £ 250.

Fontaine, die een boek uitbrengt als handleiding voor verzamelaars die in zijn voetsporen willen treden, heeft items uitgeleend aan de Amerikaanse Rock ans Roll Hall of Fame, waaronder de staande piano waarop Elton John zijn eerste vijf baanbrekende albums schreef.

Obsessie werd baan:

Zijn obsessie verleidde Fontaine tot de aankoop van het robuuste bureau met stoel uit 1950, dat John Lennon gebruikte als hij op bezoek was bij zijn tante en voogd, tante Mimi.

Een generatie die alleen selfies wil met sterren mist een hoop. “Ik begon te verzamelen omdat ik de geschiedenis wilde weten achter de nummers en de mensen die ze gemaakt hadden,” zei Fontaine, die zich de afgelopen 17 jaren fulltime bezig heeft gehouden met het opbouwen van zijn collecties.

Zijn manie begon toen hij op straat baseball kaarten van The Beatles had gevonden en groeide verder van zeldzame Fab Four platen, magazines en poppen tot kleding – zoals John’s tweedelige joggingpak en een cheque van de Nat West Bank voor £ 3,000 die Lennon in 1970 uitschreef bij Harrod’s.

“Elke afbeelding vertelt een verhaal zoals Rod Stewart zong (‘Every picture tells a story’) en ik wilde het verhaal kennen achter elk stuk memorabilia. Ik wil dat de erfenis van deze fantastische muziek altijd blijft voortleven.”

Bij de volgende archiefdeel dat op PledgeMusic zal worden aangeboden is een gitaar van Johnny Cash die gebruikt is bij zijn beroemde Memphis Sun studio opnames in 1950. Maar hoewel Fontaine zijn archief aan het verkopen is, kan hij het verzamelen nog niet nalaten – zo heeft hij zijn intussen zijn oog laten vallen op een gesigneerd contract van Otis Redding.

De Tom Fontaine collectie is nu te koop op:

www.pledgemusic.com/projects/tomfontainecollection

(Bron: inews.co.uk)

(Vert: Marijke Snel – Van Asperen)