Schrikkeldag 1972: luisterrecords voor Veronica’s Beatles Dag

BFNLBFNL geluidsarchief, Ingezonden columns

Het jaar 1972 was een schrikkeljaar. Dinsdag 29 februari was dus een extra dag die iedereen ‘cadeau kreeg’. Om die reden werd juist die op het oog volstrekt willekeurige dinsdag in 1972 gekozen als ‘B Day’ op de populaire zeezender Radio Veronica. Tussen 6.00 en 2.00 uur werden twintig uur lang alleen maar platen van The Beatles gedraaid. Niet alleen van de dertien reguliere (in Engeland uitgebrachte) LP’s en de singles en EP’s, maar ook van de in die tijd nog behoorlijk zeldzame studiosessies, BBC-opnamen, live-optredens en interviews. De Nederlandse Beatles Fanclub hielp Veronica bij het verzamelen van het materiaal. Hoewel de Beatles Dag op een doordeweekse dag werd uitgezonden, lieten – volgens het boek ‘Veronica Een Jaar Later’, dat Rob Out van Veronica in 1975 schreef – de luistercijfers van ‘B-Day’ een piek zien. Er moet dus flink zijn gespijbeld die dag.

In ieder geval werden de contacten tussen Veronica en de Beatles Fanclub gelegd die het mogelijk maakten om vanaf eind 1972 een nog veel grootschaliger project te starten, de wekelijkse Beatles Story. Die was behoorlijk diepgravend. Toen Radio Veronica in augustus 1974 moest stoppen, liep The Beatles Story 21 maanden en was de chronologie pas gevorderd tot 1965!

Daarover later meer, nu terug naar 29 februari 1972. Van de 20 uur Beatles Dag zijn er dertien bewaard in studiokwaliteit, de overige zijn ‘airchecks’, volledige uren van de middengolfradio dus.

De zeezender Veronica zond vrijwel geen ‘live’ programma’s uit maar blikte programmabanden in te Hilversum en verscheepte die naar zendschip De Norderney voor de kust van Scheveningen. Als de programma’s waren uitgezonden, werd de band opnieuw gebruikt tot die was versleten. In een zeer sporadisch geval werd een opname bewaard omdat die als bijzonder werd beschouwd, zoals deze Beatlesdag. De ‘opgebruikte’ tapes werden bewaard door technici Juul Geleick en Adje Bouman, die ze bij het verdwijnen van de zeezender veiligstelden. Zo zijn heel veel Veronica-studiotapes in de afgelopen decennia terechtgekomen bij verzamelaars.

Via de website Radiotrefpunt wisselen radioverzamelaars materiaal met elkaar uit. De bijna 75-delige Beatles Story is dus ook bewaard, maar niet als studiotapes. Daarvan resteren enkel de airchecks in middengolfkwaliteit.

In de slipstream van de Beatlesdag scoorden The Beatles in het vroege voorjaar van 1972 nog een postume hit in Nederland: van de soundtrack-LP Yellow Submarine uit 1969 verscheen All Together Now op single, met als B-kant Hey Bulldog uit dezelfde tekenfilm. De single kwam op 12 februari binnen in de Top 40 en bleef daar zes weken staan. Ten tijde van de Beatlesdag staat de single dus in de Top 40 en stijgt in de derde week van 24 naar 20.

Als extraatje voor deze posting heeft oud-Veronica technicus Juul Geleick, die in de afgelopen jaren de Veronicageschiedenis documenteerde voor de website Norderney.nl, de promotiejingles beschikbaar gesteld die twee toenmalige Veronica-deejays maakten voor de Beatlesdag. Op de wijs van All My Loving, ‘Girl’ en ‘I Saw Her Standing There’ zongen zij jingles in voor deze speciale dag. Lex Harding en Tom Collins maakten cryptische spots voor de weken daarvoor, toen de luisteraars al wel werden ‘geteased’, maar alleen de heel goede verstaander kon horen wat er écht ging gebeuren op 29-2. Je hoort niet alleen de destijds uitgezonden versies, maar naar goed Beatlesgebruik ook de outtakes.

– Edwin Wendt  – Bob de Jong –