‘Sgt. Pepper’ van The Beatles is het bestverkopende studio-album aller tijden in VK

WebmasterNieuws

Na een halve eeuw afwezigheid zijn de Beatles deze week in het VK terug op nummer 1 met een van hun meest geliefde titels. Nee, de overgebleven leden zijn niet bij elkaar gekomen om nieuw materiaal te op te nemen! Een onlangs uitgebrachte jubileumeditie van Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, om te vieren dat het 50 jaar geleden is dat het album voor het eerst werd uitgebracht, werd door het Britse publiek hartelijk verwelkomd en staat nu weer aan top.

De afgelopen week konden er nog eens 37.000 verkochte albums bij opgeteld worden bovenop het al indrukwekkende totaal dat het album in de loop der decennia bij elkaar had vergaard. Dat getal kan genoeg zijn voor de band om deze week op nummer een te komen, maar het is eigenlijk maar een fractie van het totale aantal albums dat in de 50 jaar dat Sgt. Pepper te koop was is verkocht.

Volgens de Official Charts Company is Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band het bestverkopende studio-album in de Britse geschiedenis. Van de plaat zijn nu alleen al in het VK meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht, wat belachelijk veel is voor een land dat drie keer zo klein is als de VS.

Belangrijk om te vermelden is dat van alle originele albums dit album het bestverkopende is, al staat het eigenlijk niet op nummer één als je alle soorten platen meerekent. Van twee ‘greatest hits’ albums – Greatest Hits van Queen en Goldvan ABBA – zijn meer exemplaren verkocht, maar het is makkelijker om miljoenen standaardeenheden op te schuiven als elk nummer op een CD een grote hit is. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band staat op een indrukwekkende derde plaats achter die twee kassuccessen, en dat is ongelofelijk als je weet dat de Beatles ook een handvol ongekend populaire ‘best of’ albums heeft, ook al heeft geen van die albums zo goed gepresteerd als de plaat die wordt beschouwd als een van de allerbeste artistieke prestaties van de meest succesvolle band aller tijden.

Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band staat nu met onderbrekingen 28 weken bovenaan in de Britse hitlijsten, en ook al zal het album misschien nooit meer helemaal bovenaan komen te staan, de LP heeft al heel vaak geschiedenis geschreven op verschillende manieren en zal waarschijnlijk altijd blijven verkopen.

(Bron: Forbes.com)

(Vert: Linda Weller)