‘Sgt’. Pepper wordt 50: Spotify zegt dat het Beatles album nog steeds fans heeft

WebmasterNieuws

‘Het was vandaag 50 jaar geleden…’

De Beatles brachten hun Summer of Love meesterwerk ‘’Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band’’ uit op 26 mei 1967 in Groot Brittannië. (Luisteraars in de USA moesten wachten tot 2 juni.) Het is oorspronkelijk uitgebracht op vinyl en werd sindsdien heruitgebracht op 8-track, cassette en compact disc en ook via digitale downloads en streaming.

Om deze gouden verjaardag luister bij te zetten heeft Spotify een paar feiten verzameld over het luisterpubliek uit de 21e eeuw.

Wie luistert naar ‘Sgt Pepper’?

• Iets meer dan de helft (50.1 procent )van alle luisteraars naar ‘’Sgt. Pepper’’ op Spotify zijn onder de 40 jaar
  • 61 procent van de luisteraars van Sgt. Pepper’s is man en 39 procent isvrouw (van het totale aantal Beatles luisteraars is 56 procent man en 44 procent vrouw)
  • Er zijn 1 765 759 actieve playlists op Spotify met songs uit ‘’Sgt Pepper.’’

Top 5 van meest populaire ‘Sgt Pepper’ songs op Spotify

1. ‘’Lucy In The Sky With Diamonds’’
  2. “A Day In The Life’’
  3. “With A Little Help From My Friends’’
  4. ‘’Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’’
  5. ‘’When I Am Sixty-Four’’

Top 5 van landen die het meest luisteren naar ‘Sgt. Pepper’

1. De Verenigde Staten
  2. Groot-Brittannië
  3. Mexico
  4. Brazilië
  5. Canada

Heruitgave ter gelegenheid van de 50e verjaardag

Vorige week vrijdag lag in de winkel de remixed en remastered  50e verjaardag editie van ‘’Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band.’’ Er is een versie met één cd, een 2-cd set met outtakes van de opnam en een box met 6 cd’s met nog meer outtakes en een video.

‘Sgt. Pepper’ en meer

Eerder deze maand startte SiriusXM The Beatles Channel dat de grootste collectie ooit verzameld van Fab Four opnames heeft:  hun hits ,live opnamen en zeldzame opnamen, alsmede  solowerk van de bandleden. En opnamen die de band hebben beïnvloed.

(Bron: masslive.com)

(Vert: Theo de Wit)