Sir Peter Blake herschept magische hoes van Beatlesalbum Sgt Pepper met een gigantische collage voor iconisch Hyde Park hotel

WebmasterNieuws

De artiest, die opgroeide in Kent, heeft een collage voor het Mandarin Oriental Hyde Park hotel gemaakt.

Kunstenaar Sir Peter Blake, die het meest bekend is vanwege zijn ontwerp voor de albumhoes van de LP Sgt Pepper van The Beatles, heeft zijn laatste werk onthuld – een gigantische collage over de voorzijde van het luxe Londense vijfsterrenhotel.

De in Dartford geboren artiest, ook wel de peetvader van de Britse popart genoemd, was door de Madarin Oriental Hotel Groep gevraagd een collage te maken dat het hotel aan het Hyde Park kon bedekken tijdens een grote renovatie. Het bedekt een groot gedeelte van de iconische gevel.

Het enorme werk, genaamd ‘Our Fans’, is het grootste dat hij ooit heeft gemaakt en is een Sgt Pepperachtige collage van honderd beroemde personen die regelmatig in het hotel verbleven. Op het met sterren bezaaide kunstwerk zijn onder andere Morgan Freeman, Helen Mirren en Joanna Lumley te zien.

De kunstenaar, die de Gravesend School of Art bezocht voordat hij een plek verwierf aan het Royal College of Art in Londen in 1956, zei: “Een paar van mijn eerste werken waren collages van groepen mensen; dit stuk is in de geest van het album Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band.”

Ook de twee nog levende leden van de Fab Four – Sir Paul McCartney en Ringo Starr – maken deel uit van de collage.

De artiest voegt eraan toe: “Een collage maken vreet veel tijd en is veel werk, maar dit was meer dan enkel de figuren bij elkaar brengen en het passend te maken – zoals ervoor zorgen dan niemand een afgehakte schouder had of benen miste – daarin zit de vaardigheid. Het was een geweldig project om aan te werken. Hopelijk proberen voorbijgangers beroemdheden te ontdekken.”

Het kunstwerk heeft het formaat van 38 dubbeldekkerbussen, is 70,7 meter breed en 24,88 meter hoog. Het weegt meer dan 1.055 kilo en het installeren ervan duurde langer dan 10 uur.

(Vert. Laura Alblas)