Soloalbums van George Harrison

George Harrison had een succesvolle carrière buiten zijn tijd met de Beatles – maar hoeveel albums heeft hij gemaakt? Hij gaf niet alleen solowerk uit, maar hij raakte ook steeds meer betrokken in de Indiase cultuur, werkte samen met de Indiase artiest Ravi Shankar. Hij vormde ook een supergroep met andere topmuzikanten, wat zijn ruime blik van werken liet zien voordat hij in 200 overleed.

Buiten de Beatles maakte George twaalf soloalbums. Hij maakte ook twee compilatiealbums, een daarvan was zijn beroemde Concert For Bangladesh, alsook de twee albums met de supergroep The Travelling Wilburys.

Zijn eerste album, Wonderwall Music, kwam uit in 1968 terwijl de Beatles nog steeds samen werkten. De andere leden van de band waren in die tijd ook geïnteresseerd in soloprojecten. John Lennon gaf zijn eerste album met Yoko Ono uit: Unfinished Music No. 1: Two Virgins, in het zelfde jaar. Ringo Starr en Paul McCartney hebben gewacht tot de band bijna uit elkaar ging met hun soloalbums uit te brengen. Ze kwamen beide uit in het voorjaar van 1970. George, net als John, gaf meer dan één album uit voordat de Beatles ieder hun eigen weg gingen: Electronic Sound kwam in 1969 uit.

Zijn meest succesvolle album kwam met All Things Must Pass, zijn eerste na het uiteenvallen van de band, met daarop ook zijn meest succesvolle single My Sweet Lord.. George gaf nog vier albums uit op het Apple/EMI-platenlabel, dat door de band was opgericht, tot hij daar wegging en zijn eigen label in 1974 begon: Dark Horse. Hij zat aanvankelijk niet zelf bij zijn eigen label, dat waren Ravi Shankar en het vocale duo Splinter.

In 1976 tekende hij bij Dark Horse, nadat zijn label ging samenwerken met Warner Bros en kort daarna werd dat hoofdzakelijk het label voor alles wat George uitbracht. Ravi, een goede vriend van George, was ook een regelmatige medewerker van de Liverpudlian; ze maakten twee albums samen in 1974 en 1976. Deze albums werden later uitgebracht in 2010 als Collaborations, waar George de productie voor deed en op meespeelde, hoewel het postuum werd uitgebracht.

Nadat hij getekend had bij Dark Horse gaf George nog zes albums uit, onder andere Somewhere In England , dat deze maand zijn 40ste verjaardag viert. Het laatste album van zijn leven was Cloud Nine, dat uitgebracht werd na een stilte in zijn carrière van vijf jaar..

Hij werkte verder met ELO-leider Jeff Lynne, die hem inspireerde om de supergroep The Travelling Wilburys op te richten, die het jaar daarop begon: in 1988. De bandleden waren George, Jeff, Roy Orbison, Bob Dylan en Tom Petty en ze gaven dat jaar hun eerste album uit: ‘Travelling Wilburys Vol. 1, maar hun tijd samen was kort. Roy Orbison overleed nameijk in december 1988. Jeff zei hierover: ‘Ik was er totaal kapot van… Roy en ik hadden plannen om nog veel meer samen te doen en zijn stem was echt in prima vorm. Het was daarom zo jammer dat dat gebeurde.’

Ondanks dat kwam de band in 1989 weer bij elkaar voor nog een project: Travelling Wilburys Vol. 3 dat in 1990 uitkwam, voordat ze uit elkaar gingen.

Men gaf daarna twee nieuwe Beatlessingles uit, maar George weigerde om mee te doen aan een derde, hij stopte in het algemeen met muziek maken. In de negentiger jaren verdween hij uit de publiciteit en werd gediagnosticeerd met keelkanker in 1997.

Zijn laatste album Brainwashed, werd postuum uitgebracht in 2001 en bevatte werk van Jeff om het album af te maken, evenals het muzikale debuut van de zoon van George, Dhani. De opnames voor het album waren al in 1988 begonnen en werden meerdere malen uitgesteld zodat de plaat nog niet klaar was toen George overleed.

(Bron: express.co.uk)
(Vert: Trix van Twist)