Strawberry Field herdenkt 50e verjaardag van John Lennons ‘Imagine’

In 2021 is het 50 jaar geleden dat John Lennon ‘Imagine’ schreef, opnam en uitbracht, misschien wel de geweldigste vredeshymne van de 20e eeuw. Strawberry Field, de nieuwste toevoeging aan het Beatlestoerisme en nu geopend voor het publiek, heeft een begin met de festiviteiten gemaakt door een student van Paul McCartneys Liverpool Institute For Performing Arts uit te nodigen op de piano te spelen waarop John Lennon ‘Imagine’ heeft gecomponeerd en opgenomen. Het Liverpool Singing Choir, samen met John Lennons zus Julia Baird en majoor Kathy Versfeld, Mission Director van Strawberry Field, zingt de tekst van het inspirerende lied.

De opnames van ‘Imagine’ begonnen op 27 mei 1971 in John Lennons studio in Tittenhurst Park in Berkshire. Op filmmateriaal uit 1971 is een ontspannen John aan de piano te zien, werkend aan ‘Imagine’ voordat hij zich tot zijn toetsenist richt en zegt: ”Deze vind ik het beste.” De wereldberoemde piano werd begin 2000 door George Michael mee op tournee genomen als een symbool van vrede en er is sinds 2007 niet meer mee opgetreden. De piano is nu uitgeleend aan de Strawberry Field-tentoonstelling, met dank aan de erfgenamen van wijlen George Michael.

Majoor Kathy Versfeld, Mission Director van Strawberry Field zegt: “Toen we in oktober 2020 de piano in ons bezit kregen, zagen we het effect dat deze geweldige piano had, niet alleen op de bezoekers van onze tentoonstelling, maar ook verder, door de hele stad Liverpool heen. In een tijd dat er zoveel onzekerheid en angst over COVID-19 bestond, was het een baken van hoop, een licht in donkere tijden. Nu het land weer uit deze lockdown komt, hoop ik dat de mensen geïnspireerd raken door dit optreden, dat ze zich een betere wereld in het hier en nu kunnen voorstellen waar we niet verdeeld zijn in wat we geloven, of hoe we eruitzien, of waar we wonen. Eén volk, één planeet, alle schepselen Gods die samenwerken uit wederzijds respect en compassie. Wij hebben hoop!”

Joe Worthington, student aan de Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA) werd uitgenodigd om tijdens deze gedenkwaardige gelegenheid piano te spelen. Hij zegt: “Als student in Liverpool aan de LIPA zitten de Beatles, hun muziek, invloed en nalatenschap diep in mij. ‘Imagine’, zo’n vredeshymne, te spelen op de piano waarop John Lennon het nummer schreef en opnam, was gewoon fantastisch. Toen ik daarvoor werd gevraagd, was ik verbijsterd, ik kon het niet geloven. Nog steeds niet! Om te zitten waar hij ooit zat is best emotioneel. Het voelt alsof ik een stukje geschiedenis aanraak, alsof ik er zelf een beetje deel van uitmaak.”

Naast Joe werd het Liverpool Singing Choir gevraagd de tekst van het lied te zingen. Dit unieke, veelzijdige koor uit Liverpool heeft bij diverse evenementen in Europa opgetreden, zoals tijdens de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen in 2012, waar ze John Lennons ‘Imagine’ zongen.

Koorleider Catherine Hegarty zegt: “Het Liverpool Signing Choir was vereerd te worden gevraagd deel te nemen aan de 50e verjaardag van ‘Imagine’. Strawberry Field werkt er hard aan om de ogen van mensen te openen, begrip te delen en grenzen te verleggen.”

John Lennons zus Julia Baird, die erevoorzitter is van Strawberry Field, zong mee met het koor. Ze zegt: “Het was een eer en een voorrecht om deze prachtige vredeshymne samen met het Liverpool Singing Choir te zingen. We werden begeleid door een LIPA-muzikant op Johns beeldbepalende ‘Imagine’-piano, in de tentoonstelling van Strawberry Field. Een topbelevenis voor iedereen.”

De piano is op 9 oktober 2020 bij Strawberry Field afgeleverd om de dag die John Lennons 80e verjaardag zou zijn te herdenken. Het was altijd al de bedoeling van George dat de mensen uit Johns geboortestad plezier van het beeldbepalende muziekinstrument zouden hebben. “Het is niet iets dat ergens weggestopt moet zijn, de mensen moeten het kunnen bekijken”, zei George tegen journalisten toen hij de piano had gekocht. De Steinway-piano is door de zanger-songwriter in 2000 gekocht en is nu een van de meest waardevolle muziekinstrumenten uit de geschiedenis van de rock ‘n’ roll.

De ‘Imagine’-piano is nu te zien in de Strawberry Field-tentoonstelling. Je kunt kaartjes boeken op hun website: Strawberry Field Forever | Now Open | Liverpool

(Bron: music-nems.com)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)