The Beatles’ Breakup: Hoe het ging in 1969 – en hoe ze het maandenlang geheim hielden.

In het jaar 1969 namen ze hun twee masterpiece-elpees op. John, Paul, George en Ringo leefden hun eigen leven en planden hun post-Beatle-carrière.

In dat jaar creëerden The Beatles twee klassieke elpees – “Abbey Road” en “Let It Be” – maar buiten de studio begonnen de vier jonge mannen een heel ander leven te leiden. Deze realiteit zou hen ertoe brengen, om stilletjes te besluiten in september 1969 uit elkaar te gaan.

PEOPLE onderzoekt nu met een nieuwe speciale editie The Beatles in 1969: hoe een jaar vol bruiloften, baby’s, muzikale optredens en geldconflicten het toneel vormde voor de ontbinding van The Beatles en het creëren van vier nieuwe carrières.

Na jaren de laatste vrijgezel te zijn geweest trouwde Paul op 12 maart 1969 met Linda Eastman aan het Marylebone Registry in Londen. Daarmee was McCartney plotseling een man met een zwangere vrouw (Linda was tijdens de ceremonie vier maanden in verwachting) en ook een zesarige stiefdochter, Heather, die hij later zou adopteren. Mary arriveerde op 28 augustus, slechts enkele dagen na de laatste opnamesessie van The Beatles als groep. Het jaar daarop verscheen ze op de voorkant van de debuut-solo-elpee van haar vader: “McCartney”. Jaren later zou de geboorte van Stella en James volgen. “Mijn familie had heel veel kinderen,” zei hij ooit over de grote McCartney-clan. “Je kreeg altijd een baby.”

Zelfs tijdens het opnemen met The Beatles maakte John Lennon al deel uit van een nieuwe artistieke unie met zijn vrouw, Yoko Ono. Ze brachten twee avant-garde-elpees uit: “Unfinished Music No. 1: Two Virgins” en “Unfinished Music No. 2: Life with the Lions”. In 1970 bracht Lennon zijn eerste studioelpee na The Beatles uit, getiteld “John Lennon / Plastic Ono Band”. “Ik denk dat dit het beste is dat ik ooit heb gedaan,” vertelde Lennon destijds aan Rolling Stone. “Ik ben het! En niemand anders. Dat is waarom ik het leuk vind. Het is echt, dat is alles.”

Terwijl Lennon en Ono op huwelijksreis gingen en hun bed-ins hielden, vierden de McCartneys hun verbintenis op de Griekse eilanden. George Harrison en zijn vrouw, Pattie, werden voor het gerecht gesleept op beschuldiging van het bezit van softdrugs en Ringo Starr was op locatie aan het filmen voor “The Magic Christian”. met vriend Peter Sellers. In de film speelt Starr een dakloze vagebond. die is geadopteerd door de rijkste man ter wereld. De film flopte ondanks een top-cast.

Toen Harrison op 2 januari 1969 in Twickenham Film Studios aankwam, om de rest van zijn bandgenoten te ontmoeten terwijl ze zich voorbereidden om zichzelf te filmen voor een documentaire, wilde hij graag een aantal nieuwe nummers delen die hij tijdens een uitgebreide vakantie in de VS had geschreven, maar nadat de spanningen opliepen, ging de gitarist weg. Zijn reactie vloeide voort uit zijn status als een junior-partner in de band. “Het gebruikelijke was dat we veertien van hun nummers zouden doen,” onthulde Harrison in een interview in 1989. “En dan zouden ze even tijd hebben om naar een van de mijne te luisteren.”

In november 1970 bracht Harrison zijn debuutalbum “All Things Must Pass” uit, een verzameling van drie schijven met nummers die overgebleven waren van zijn Beatlesdagen. Ondanks de onderlinge strijd en juridische gevechten tegen het einde van hun tijd samen, werkten individuele leden in de volgende jaren af en toe samen op elkaars soloelpees. Op Starr’s elpee uit 1974 werkten allevier de ex-bandleden mee. “The Beatles zijn voorbij, maar John, Paul, George en Ringo – ik hou nog steeds van die jongens!” aldus Lennon in een interview in 1980. “Omdat het altijd die mensen zullen zijn die deel uitmaakten van mijn leven.”

(bron: people.com)

(Vert.: Ruby Van Den Bergh-Coenraads)

Noot van de redactie:

“Op Starr’s elpee uit 1974 werkten allevier de ex-bandleden mee.” Dit moet natuurlijk 1973 zijn, want de enige elpee van Ringo Starr waaraan zowel John, Paul en George hebben meegewerkt is de plaat “Ringo” uit november 1973. Er zijn diverse bronnen die dit vermelden, onder andere het boek “The Beatles Made in Holland too” van Ed Dieckmann, op bladzijde 60.