The Beatles ‘emotioneel’

The Beatles ‘emotioneel’ omdat ‘laatste’ nummer Now and Then volgende week verschijnt. The Beatles zullen volgende week hun ‘laatste’ nummer uitbrengen, dankzij de hulp van AI-technologie, 50 jaar nadat de band uit elkaar ging.

Het nummer, getiteld Now and Then, is gebaseerd op een demo-plaat uit de jaren 70 waar Sir Paul McCartney en Ringo Star de afgelopen vier decennia aan hebben gewerkt.

Met behulp van kunstmatige intelligentie zijn ze erin geslaagd om de zang van John Lennon uit een oude demo ‘los te halen’ om het nummer af te maken. Het nieuws over het laatste nummer werd eerder deze zomer aangekondigd, maar nu is het bevestigd dat het nummer op 2 november om 14.00 uur in première gaat.

Het zal ook beschikbaar zijn op een nieuw gemasterde versie van het Red and Blue-album van de band, dat op 10 november uitkomt. Now And Then was een van de vele nummers die Lennon kort voor zijn dood in 1980 opnam.

Twee van de andere nummers – Free As A Bird en Real Love – werden opgeschoond door producer Jeff Lynne voordat ze in 1995 en 1996 werden uitgebracht. Maar hij had moeite om Now And Then op te ruimen en zijn poging werd door George Harrison als ‘onzin’ beschouwd. Hij weigerde eraan te werken.

AI-technologie heeft McCartney echter een nieuwe manier gegeven om het nummer opnieuw tot leven te wekken. Met behulp van kunstmatige intelligentie loste regisseur Peter Jackson die problemen op, door Lennons originele zang te ‘scheiden’ van een piano die eind jaren zeventig werd gebruikt.

‘Daar was het, de stem van John, kristalhelder’, zei Paul in de aankondiging. ‘Het is behoorlijk emotioneel. En we spelen er allemaal op, het is een echte Beatles-opname.

‘Om in 2023 nog steeds aan Beatles-muziek te werken en op het punt te staan een nieuw nummer uit te brengen, dat het publiek nog niet heeft gehoord, vind ik best spannend.’

Ondertussen zei George’s weduwe, Olivia, dat George in de jaren negentig het gevoel had dat de technische problemen het onmogelijk maakten een nummer uit te brengen, dat aan de normen van de band voldeed. Met de verbeteringen ‘zou hij van harte’ samen met Paul en Ringo het nummer hebben voltooid als hij nog leefde, zei ze.

Dankzij de veel duidelijkere zang konden Paul en Ringo vorig jaar het nummer voltooien, tot grote opwinding van The Beatles-fans. De overlevenden stopten er veel in. De nieuwe single bevat een gitaarsolo die Harrison bijna drie decennia geleden had opgenomen, een nieuwe drumpartij van Starr, met McCartney’s bas, piano en een slide-gitaarsolo die hij toevoegde als eerbetoon aan Harrison, die in 2001 stierf.

De twee overgebleven live-leden zingen ook een back-up op de track. Paul voegde ook een strijkersarrangement toe, geschreven met de hulp van Giles Martin, zoon van wijlen Beatles-producer George Martin.

Alsof dat nog niet genoeg was, voegden ze achtergrondzang toe uit de originele Beatles-opnames van ‘Here, There and Everywhere’, ‘Eleanor Rigby’ en ‘Because’. Aanstaande woensdag, de dag vóór de release van het nummer, wordt een 12 minuten durende film openbaar gemaakt die het verhaal van de nieuwe opname vertelt.

Later deze maand zullen uitgebreide versies van de Beatles-compilaties ‘1962-1966’ en ‘1967-1970’ verschijnen. ‘Now And Then’ zal, ondanks dat het veel later dan 1970 verschijnt, aan de laatstgenoemde collectie worden toegevoegd.
De overgebleven Beatles hebben vakkundig nieuwe projecten uitgebracht, zoals het remixen van hun oude albums met studio-outtakes en Jacksons ‘Get Back’-film, meestal getimed om rond de feestdagen nostalgische fans aan te spreken.
Maar dit zal de laatste zijn.

‘Dit is het laatste nummer ooit waarop je de vier Beatles te horen krijgt.
John, Paul, George en Ringo’, zei laatstgenoemde in een recent interview met The Associated Press.

Bron Daily Mail: 26/10/2023
Vertaling: Albert Braam