The Beatles en hun nauwe culturele band met India

Op 6 juni beleeft de film ‘The Beatles And India’ zijn wereldpremière op het UK Asian Film Festival. Op basis van een grote verzameling archieven en interviews wordt de nauwe band verkend die de The Beatles hadden met India, evenals de impact die deze band had op hun muziek. De film is gebaseerd op het boek ‘Across The Universe: The Beatles In India’, dat werd uitgegeven door Penguin Random House om de 50ste verjaardag van de reis van de band naar Rishikesh te herdenken. De auteur van het boek, Ajoy Bose, heeft de documentaire geregisseerd en is verheugd dat hij werd geselecteerd voor het UK Asian Film Festival van dit jaar.

Hij beschrijft het als een ideale lancering voor een film die de culturele brug tussen het Westen en het Oosten viert. “Het boek kreeg veel lovende kritieken omdat het misschien de enige poging was om de rol die India speelde bij het vormgeven van de evolutie van The Beatles uitvoerig te onderzoeken. Tegelijkertijd bracht de band twee enorm verschillende culturen dichterbij elkaar en zorgde er daarmee voor dat de lelijke geschiedenis van de koloniale uitbuiting en vooroordelen wat meer op de achtergrond kwam te staan”, legt Ajoy Bose uit.

De unieke audiovisuele presentatie maakt gebruik van zelden gezien en gehoord beeldmateriaal, opnamen en foto’s, ooggetuigenverslagen en commentaar van experts, tezamen met locatieopnamen in heel India. “Het was een genoegen om samen te werken met de Brits-Indiase muziekondernemer Reynold D’Silva, die enkele jaren geleden de invloeden had opgespoord die de Indiase cultuur had bij het maken van ’s werelds eerste conceptalbum Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, met mijn collega-directeur, de begaafde cultuuronderzoeker Pete Compton en met onze toegewijde productieafdeling.“

De grootste uitdaging bij het maken van de film was het vinden van zeldzaam beeldmateriaal, audio-opnamen en foto’s om de hoofdpersonen in de film tot leven te brengen. Het was ook een uitdaging om meer dan een halve eeuw later degenen te vinden die destijds betrokken waren bij het verhaal van The Beatles en India. “Ik ben zo blij dat we verschillende ooggetuigenverslagen hebben kunnen vinden.”

Het is niet verrassend dat de schrijver-regisseur veel favoriete momenten in de film kan aanwijzen. Daarbij noemt hij vooral de ooggetuigenverslagen van de verjaardag die George Harrisons vrouw Pattie in het voorjaar van 1968 vierde in de ashram van de Maharishi in Rishikesh. “De herinneringen van Nick Nugent, toen een jonge leraar Engels die er op bezoek was en van Ajit Singh, muzikant en eigenaar van een muziekwinkel die bevriend raakte met George en John, zijn beide uniek”.

Hieruit blijkt ook het nauwgezet onderzoek en het harde werk dat in het samenstellen van de film is gestoken. In deze tijd zijn The Beatles populair bij verschillende generaties en zal de film alle leeftijden aanspreken. Hij zei: “In feite laten onze interviews met jonge Indiase muzikanten in de film, van wie de meesten nog niet waren geboren toen The Beatles uit elkaar gingen, zien dat de grootste band van de afgelopen eeuw nog steeds een grote emotionele aantrekkingskracht heeft, die juist ook weer zo eigentijds is.” Ajoy rondt het gesprek af door te vertellen waarom we op het UK Asian Film Festival naar ‘The Beatles And India’ zouden moeten kijken. “The Beatles hebben in de hele wereld een zeer loyaal publiek en zeker in het Verenigd Koninkrijk, waar ze thuishoorden. Deze film gaat ook over de speciale India-connectie van de band, die terloops is genoemd maar nooit echt in een film is uiteengezet. Dat zou op zich al voor veel belangstelling moeten zorgen en tot slot, in een tijd waarin de wereld nog steeds wordt geteisterd door een dodelijk virus, biedt een film over The Beatles romantiek, hoop en vreugde te midden van zoveel somberheid, onheil en hysterie.”

(Bron: easterneye.biz)
(Vert: Aad Kuling)