The Beatles in het blad ‘Billboard’ door de jaren heen

The Beatles gingen vijf decennia geleden uit elkaar – maar ze gingen nooit weg. De eerste compilatie van de groep was het best verkochte album van de jaren 2000, volgens de US Money Makers-lijst van Billboard verdiende de band vorig jaar nog $ 12,9 miljoen en op 25 november gaat de Get Back-documentaire, die regisseur Peter Jackson heeft samengesteld uit beelden van de Let It Be-sessies, in première op Disney+.

“Omdat die sessies zo dicht lagen bij het uiteenvallen van The Beatles, had ik de indruk dat de film vol trieste momenten zou zitten”, vertelde Paul McCartney aan Billboard op 16 november 2019. “Nu is de algemene indruk er één van vrienden die samenwerken.”

“The Beatles, het symbool van de Britse invloed op de wereldwijde muziekindustrie en de katalysator van wat bekend werd als ‘de British years’, zijn niet langer een groep”, meldde Billboard op 18 april 1970, daarbij verwijzend naar een verklaring van McCartney die werd uitgegeven door Apple Corps. Onder dat voorpaginaverhaal stond een advertentie voor de nieuwe single van Ike & Tina Turner: een cover van Come Together, wat meteen al getuigde van de omvang van de invloed van The Beatles.

“Een woordvoerder van Apple Corps Ltd. zei dat individuele (ex-)Beatle-leden niet solo mochten optreden of mochten samenwerken met iemand in een tak van de entertainmentindustrie zonder de toestemming van Apple Corps. Ltd. en de andere drie leden”, meldde de Billboard van 25 april 1970. Capitol, het Amerikaanse label van de band, vertelde Billboard dat het contract van de groep betrekking heeft op ‘alle opgenomen optredens, niet alleen van de groep als geheel, maar ook van alle individuele leden.”

“Beatlemania is nog steeds springlevend”, stond in het nummer van 6 juni 1970, toen het album McCartney bovenaan de Billboard 200 stond en businessmanager Allen Klein zei dat van het Let It Be-album in minder dan twee weken 3,2 miljoen exemplaren waren verkocht. De editie van 23 mei 1970 zette de groep echter onder een microscoop: in een recensie van de Let It Be-documentaire werd geklaagd over George Harrisons ‘gele tanden, ineengedoken over elkaar als gevallen grafstenen’ en McCartneys ‘ijdelheid’ en concludeerde dat de band ‘in een tragedie’ was geëindigd. Nou….wat een ‘tragedie’.

Toen de eerste Beatlesalbums op CD werden uitgebracht vertelde de manager van een muziekwinkel in Tampa, Florida, aan Billboard dat “klanten zich van tevoren al hadden aangemeld voor alle vier de schijfjes”, aldus Billboard op 21 februari 1987. Toen ze in de winkel lagen verklaarde een Billboard-kop van 14 maart 1987 dat dit erg veel weg had van 1964, omdat de eerste vier albums van de groep op CD allemaal in de Top Tien stonden op de nu ter ziele gegane Top Compact Discs-hitlijst.

(Bron:billboard.com)
(Vertaling: Aad Kuling)