THE BEATLES IN TROS POSTER MET TOM MULDER

BFNLBFNL geluidsarchief, Ingezonden columns

Het radioprogramma Poster van de TROS heeft in de loop der jaren drie maal uitgebreid stilgestaan bij The Beatles. Voor het eerst kun je nu alle drie de ´Poster´-series – van 1974, 1976 en 1981 – in hun geheel terugluisteren!

TROS Poster
Het TROS ‘Poster’-programma bestond met tussenpozen van 1972 tot 2006. Aanvankelijk was het een programma waarin liveconcerten werden uitgezonden, maar dat veranderde toen deejay Tom Mulder van de zeezender Veronica naar de TROS kwam. Hij werkte onder de naam Klaas Vaak en besloot vanaf 1974 popdocumentaires in Poster te gaan uitzenden. Deels zelfgemaakt, deels aangekocht en bewerkt.

In het voorjaar van 1974 begon de TROS met ‘Poster’-nieuwe stijl. De eerste serie was een vijftiendelige serie over The Beatles. Tom Mulder was een bewonderaar van de Britse radio en was bevriend met vele Engelse programmamakers. Het lag dan ook voor de hand om de ‘Poster’-serie te baseren op de dertienjarige serie The Beatles Story met Brian Matthew die de BBC in 1972 had uitgezonden. De TROS plakt er twee delen aan vast, waarvan het eerste, deel 14, een willekeurige greep uit Beatlesplaten is – vermoedelijk gemaakt omdat het oorspronkelijke deel 14 niet op tijd klaar was. Dat ging namelijk deels over het bezoek van The Beatles aan Nederland op 6 juni 1964. Dat was – op de datum dat deel 14 werd uitgezonden – op de dag af tien jaar geleden. Het ‘Nederlandse’ deel werd uiteindelijk pas uitgezonden als deel 15 op 13 juni, tien jaar en een week na dato dus. Om dat uur vol te maken, werd er in recente interviews met o.a. Ringo Starr bij stilgestaan hoe de afzonderlijke Beatles er in 1974 voor stonden.

In het BFNL-geluidsarchief kun je nu de volledige Beatles Story uit 1974 beluisteren, met veel dank aan Hillebrand Peerdeman voor het beschikbaar stellen van deze unieke opnames.

Als je wilt controleren hoe klein het verschil is tussen de originele BBC-documentaire en de TROS-versie, vergelijk dan deel 11 van de BBC, ‘The End Of The Beatles’ van 30 juli 1972 met deel 12 van de TROS, op 16 mei 1974.

1976
De Beatles Story kreeg een herkansing bij de TROS in de zomer van 1976. Afwijkend ten opzichte van 1974 is met name het dertiende en laatste deel, dat interviews met de afzonderlijke Beatles tussen 1969 en 1974 bevat, voor een deel van de LP ‘The Beatles Tapes’ die toen net was verschenen.

Dat The Beatles Story juist die zomer terug was op de radio, kwam door een heuse Beatlesrevival. Alle 22 originele Beatles-singles waren opnieuw uitgebracht in een blauw doosje ‘The Beatles Collection’, met als bonus een single met nummers die in Engeland nooit op 45 toeren waren verschenen: Yesterday/I Should Have Known Better. Alle singles waren ook los te koop en er verschenen er tussen maart en juli maar liefst zes in de Engelse hitparade, waarbij Hey Jude (nummer 12) en Yesterday (nummer 8) het best scoorden. Die laatste twee singles haalden in mei 1976 ook de Nederlandse hitparade, zodat de TopPop-kijker op vrijdagavond tussen Julien Clerc, Sailor en Don Mercedes ineens Polygoonbeelden van de rondvaart van John, Paul, George en Jimmie Nicol door Amsterdam in 1964 zag.

Een zevende single die in de zomer van ’76 ook in de Britse hitlijst kwam, was Back In The USSR/Twist And Shout. Die gelegenheidssingle kreeg een plekje in de Beatles Singles Collection toen het doosje in 1978 nóg een keer uitkwam.

We kunnen je The Beatles Story van 1976 aanbieden dankzij de verzamelaars van historische radio die zijn aangesloten bij Radiotrefpunt.nl.

1981
Er kwam nog een derde ‘run’ van The Beatles Story in Poster, om een minder vrolijke reden. Toen John Lennon op de late avond van 8 december 1980 in Amerika werd doodgeschoten, was TROS Poster gevorderd tot deel 49 van de 54-delige Geschiedenis van de Popmuziek.

Klaas Vaak gebruikte inmiddels zijn echte naam Tom Mulder.

Toen die was afgerond, kon op 15 januari 1981 The Beatles Story voor de derde keer van start gaan, voor een belangrijk deel voor een publiek dat de versies van 1974 en 1976 gemist had. Klaas Vaak gebruikte inmiddels zijn echte naam Tom Mulder en de Beatleshistorie was in tegenstelling tot 1974 inmiddels écht geschiedenis. Dat is op detailniveau te horen als je The Beatles Story’s van 1974, 1976 en 1981 naast elkaar legt.

Als bonus bij de derde en laatste ‘run’ van The Beatles Story in Poster volgt op de dertien delen in april een tweetal delen, gewijd aan het interview dat John en Yoko in december 1980 gaven aan Andy Peebles van de BBC. Tom Mulder bewerkte het tot twee programma’s, afgewisseld met muziek, als besluit van het nu definitief afgesloten Beatlesverhaal.

Beatles At The Beeb
Daar blijft het wat Poster betreft echter niet bij. Een jaar na de derde en laatste uitzending van The Beatles Story in Poster, presenteert Tom Mulder in juni 1982 de Nederlandse bewerking van ‘The Beatles At The Beeb’. De titel is afkomstig van een uitspraak van Kenny Everett, die de BBC vaak zo omschreef. Natuurlijk heeft iedereen vanaf medio jaren negentig de LP’s of CD’s kunnen kopen die officieel verschenen met de opnamen van de liveoptredens van The Beatles in Saturday Club, Pop Go The Beatles en aanverwante programma’s, maar in 1982 was dat nog zeer bijzonder materiaal. BBC Radio 1 had er eind ’81 al wat van laten horen – voor de meeste Nederlanders in het pré-kabeltijdperk alleen op de krakerige middengolf te ontvangen, Mulder draaide de prachtige opnames van Soldier Of Love en Hippy Hippy Shake in perfecte FM-kwaliteit, twee afleveringen lang.

Geschiedenis van de Popmuziek
Dan een aanvulling tot besluit: In de serie De Geschiedenis van de Popmuziek, die in Poster het hele jaar 1980 (en de eerste twee weken van 1981) vulde, waren drie delen gewijd aan The Beatles en één aan de Beatles als soloartiesten. We laten je ook die vier delen horen. Met weer dank aan Radiotrefpunt.nl.

Veel luisterplezier!

– Edwin Wendt –