The Beatles’ Revolver heruitgave datum aangekondigd

Compleet met onuitgebrachte studio takes en opnames, zal de nieuw gemixte editie van de Paramount LP uit 1966 van de Britse rockgroep in oktober verschijnen.

De superdeluxe Revolver-heruitgave heeft een officiële releasedatum en komt op 28 oktober uit via Apple Corps Ltd./Capitol/UMe. De uitgebreide editie van het originele 14-track album is geremixt door producer Giles Martin en geluidstechnicus Sam Okell, het nieuw gemixte openingsnummer ‘Taxmanis nu al uit.

Een trailer voor de release ging gisteren in première op YouTube. De deluxe editie zal beschikbaar zijn in fysieke en digitale deluxe formaten, beide inclusief 28 vroege takes van de opnamesessies, drie homedemo’s, een boek van 100 pagina’s, een 4-track nieuw gemixte EP en geremasterde originele mixen van verschillende nummers, waaronder ‘Paperback Writer’.

Als zevende studioalbum van de legendarische Britse rockband was Revolver het laatste opnameproject van de Beatles voor hun pensionering als live-act. Uitgebracht op 5 augustus 1966, introduceerde het album de band in een nieuwe zone van experimenten, waaronder het opnemen van loops, psychedelische achterwaartse opnames, eclectische backingtracks en zelfs een klassiek strijkkwartet. Sinds de release heeft Revolver 5× platina gekregen van de Recording Industry Association of America en wordt het vaak beschouwd als het beste album van de Beatles.

De nummers worden vaak beschouwd als een weerspiegeling van de culturele status van Londen in die tijd en de internationale alomtegenwoordigheid van de band: de hoofdstad van Engeland lag in het centrum van de jaren ’60, LSD was overal en de grootste band ter wereld was niet van plan Revolver ooit live te spelen.

Grenzeloze verbeelding overspoelde de plaat. Je hoort het, ook nu nog, in de hoeken en gaten van elk nummer. Studiotechnieken geïntroduceerd door Revolver – zoals varispeeding en automatische dubbele tracking (ADT) – werden snel overgenomen door de opname-industrie en beïnvloedden het geluid van muziek voor de komende decennia.

De Beatles zijn verre van in de vergetelheid geraakt. Dit weekend nog won The Beatles: Get Back-serie van Peter Jackson een Emmy voor Outstanding Documentary of Nonfiction Series, evenals vier andere prijzen, tijdens de hoog aangeschreven tv-awardshow van dit jaar. Als co-producenten van de show zijn Paul McCartney en Ringo Starr beide bijna Tony-legendes, slechts één prijs verwijderd van het bereiken van EGOT(winnaar van Emmy, Grammy, Oscar en Tony-award).

Het nieuws van de heruitgave volgt op de heruitgaven van andere Beatles in de afgelopen jaren, te beginnen met Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band voor het 50-jarig jubileum van 2017, de heruitgave van The White Album in 2018 en Abbey Road het jaar daarop. Vorig jaar nog bracht de band hun LP Let It Be uit 1970 opnieuw uit.

In totaal biedt de Revolver-heruitgave zes fysieke formaten. In alle versies maakt de stereomix van Martin en Okell gebruik van de “de-mixing“-technologie van Peter Jackson’s WingNut Films, een geavanceerde functie die het mogelijk maakt om muziek te scheiden die in één track is gemengd. De originele monomix van het album is afkomstig van de authentieke mono master tapes uit 1966.

De fysieke formaten omvatten De 5CD-editie, De 4LP vinyl super deluxe, een 2CD-editie, een enkele vinyl LP, een enkele CD en een vinyl picturedisc.

Revolver (Super Deluxe) is nu beschikbaar voor pre-order via Rough Trade, met prijzen die variëren afhankelijk van het formaat. Bekijk hieronder ‘Taxman‘ (2022 Mix).

(Bron: hotpress.com)
(Vert: Henno de Jong)