THE BEATLES STORY VIERT DEZE KERST 50 JAAR MAGICAL MYSTERY TOUR

The Beatles Story viert dat het 50 jaar geleden is sinds de release van de film Magical Mystery Tour met een nieuwe tentoonstelling! Magical Mystery Tour werd voor het eerst op de Britse tv uitgezonden op 26 december 1967, een 52 minuten durende surreële komische film, grotendeels geïmproviseerd, met daarin de Fab Four en gasten.

Paul McCartney wide een film maken die gebaseerd was op de band en hun muziek, waarin verschillende ‘gewone’ mensen zouden reizen in een touringcar en een reis zouden meemaken vol spontane ‘magische’ avonturen.

De film kreeg destijds slechte kritieken maar de soundtrack, en EP die zes nieuwe Beatlessongs bevat en in het VK uitkwam op 8 december 1967, was een groot succes.

Het EP format was destijds niet ideaal voor verkoop in de VS, dus maakte Capitol Records een album door de zes nummers van de EP op de ene kant te zetten en de singles van de band uit 1967 op de andere kant. De soundtrack stond in de Amerikaanse charts acht weken op nummer 1 en was genomineerd voor album van het jaar in 1968.

1967 was voor the Beatles een succesvol jaar. Velen beschouwen het als hun creatiefste jaar met de release van Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band op 1 juni, maar het was ook een verdrietig jaar. Brian Epstein, manager van the Beatles, overleed op 27 augustus 1967 op de leeftijd van 32 jaar, waardoor het filmen van Magical Mystery Tour vertraging opliep.

De spannende nieuwe tentoonstelling in The Beatles Story opent op de dag dat het 50 jaar geleden is dat de soundtrack uitkwam in het VK (8 december) en bevat onthullende informatie, feiten en cijfers over de film en soundtrack Magical Mystery Tour.

Bezoekers hebben ook de mogelijkheid om de hele film te bekijken door het raam van een replica tourbus.

De Magical Mystery Tour film en soundtrack zijn in verschillende versies te koop in de Fab4 Store, de perfecte manier om de 50e verjaardag van de film te combineren met een kerstcadeau… Paul McCartney zei in 2012: “Het bleek een maf geheel dat veel mensen destijds in verwarring bracht maar naarmate de jaren vorderen is het een mooie herinnering aan die periode in ons leven.”

(Vert: Ruby Van Den Bergh – Coenraads)