THE BEATLES WERDEN VERBANNEN UIT EEN LAND OMDAT ZE EEN UITNODIGING HADDEN AFGEWEZEN

Hoewel The Beatles in 1970 uit elkaar gingen en alle leden afzonderlijke carrières in de muziekindustrie begonnen op te bouwen, kennen fans nog steeds John Lennon, Paul McCartney, Ringo Starr en George Harrison als leden van The Beatles. Hoewel mensen overal ter wereld van de band houden en waar ze voor staan, hebben The Beatles in hun tijd wel wat vijanden gemaakt – met name de first lady van de Filippijnen. In 1966 deed ze een schokkende poging om hen uit het land te verbannen, nadat ze een exclusieve uitnodiging hadden afgeslagen.

In de zomer van 1966 toerden The Beatles door de Filippijnen toen ze als speciale gasten van First Lady Imelda Marcos een uitnodiging ontvingen voor een ontbijtreceptie in het presidentieel paleis in Manilla. Volgens The Vintage News wees de groep de uitnodiging af op grond van het feit dat ze normaal gesproken geen uitnodigingen voor officiële gelegenheden accepteerden.

Hun weigering om de ontbijtreceptie bij te wonen viel echter verkeerd bij Marcos en als compensatie zou ze The Beatles naar verluidt de toegang tot het land hebben verboden. Marcos was niet alleen boos, maar het bericht dat de verbannen band haar uitnodiging had afgewezen kwam snel naar buiten, waardoor de lokale bevolking diep verontwaardigd was en zelfs het hotel waar The Beatles logeerden belaagden. Gelukkig konden The Beatles het land zonder incidenten verlaten hoewel ze er achteraf gezien waarschijnlijk spijt van hadden dat ze Marcos beledigd hadden, ook al was het onopzettelijk.

(Bron: news now.co.uk)
(Vert.: Ruby Van Den Bergh-Coenraads)