The Beatles zijn uit elkaar! Lang leve The Beatles!

BFNLBFNL Columns, I look at the world, Nieuws

Even tussen jou en mij? Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik niet in de jaren zestig ben opgegroeid. Ja, dat klinkt misschien wat vreemd voor een Beatlesfan, want wat is er nou mooier om je helden ‘in het echt’ mee te kunnen maken? En niet dat je het decennia later met alleen krantenknipsels, video’s en de muziek moet doen om nog een vleugje Beatlemania mee te krijgen…

• Nee, ik sprong niet in de gracht toen The Beatles hun rondvaart door Amsterdam maakten.
  • Nee, ik stond niet tussen de duizenden krijsende fans toen The Beatles landden op JFK Airport.
  • Nee, ik viel niet flauw tijdens een concert van The Beatles.
  • Nee, ik rende niet naar de platenwinkel voor iedere nieuwe singel of LP van The Beatles.

Maar hé: dat betekent ook dat ik nooit het drama van het uiteenvallen van The Beatles heb meegemaakt!

Het trauma dat aan mij voorbij ging
Het is precies 50 jaar geleden dat The Beatles officieel de stekker uit de beste band ooit trokken. Of nou ja, officieel… Op 10 april 1970 lekte een interview van Paul McCartney uit. Hierin verklaarde hij dat The Beatles uit elkaar gingen en dat nieuws werd gretig opgepikt door de wereldpers.

´PAUL IS QUITTING THE BEATLES´

Je zou het maar op je bordje krijgen, als Beatlesfan. Ik kan mij goed voorstellen dat zoiets voelt alsof je een arm verliest. Alsof je zelf verlaten wordt door je grote liefde. Alsof je kat voor je ogen wordt doodgereden. Zoiets stel ik mij erbij voor. Maar ik weet het niet zeker, want ik was er niet bij. Ik werd pas ruim elf jaar later geboren en het is voor mij altijd al een vaststaand feit geweest: The Beatles zijn uit elkaar.

Voor altijd The Beatles
Ja, The Beatles zijn uit elkaar en eigenlijk is dat helemaal niet erg. Misschien heb ik makkelijk praten, zo zonder jeugdtrauma aan het uiteen vallen van mijn favoriete band. Maar bekijk het eens van de zonnige kant:

Kijk eens naar hoe zij in korte tijd de wereld veranderd hebben met hun muziek. De muziek die wij nog altijd kunnen beluisteren, die is er voor altijd. Beelden van John, Paul, George en Ringo staan op ons netvlies gebrand. De muziek verdwijnt nooit. The Beatles verdwijnen nooit, ook al bestaan zij niet meer als band.

The Beatles blijven ons inspireren. Toen. Nu. Voor altijd. En daar doet het niet meer bestaan van de band niets aan af!

– Laura Alblas –