The Dream Is Over

The dream is over zong John Lennon in 1970. Wie had kunnen vermoeden dat hij er tien jaar later niet meer zou zijn? Afgeslacht door een idioot. Veel mooier kan ik het helaas niet omschrijven.

Wie had kunnen vermoeden dat op 8 december 1980, vandaag precies veertig jaar geleden een heleboel dromen zouden eindigen? Een reünie van The Beatles bijvoorbeeld. Maar nog belangrijker, de dromen die Lennon zelf had, kwamen tot een einde. Hij zong het al in 1980: `Ik kan er niet op wachten om je volwassen te zien worden.´ In Beautiful Boy richtte Lennon zich tot zijn zoon Sean, maar hij zou Sean nooit volwassen zien worden en Sean zou zijn vader verliezen. Yoko Ono haar man. Anderen een familielid of een vriend en wij onze muzikale held.

Veel van Lennons songs gingen over hemzelf, maar ik zal niet de enige zijn die in die songs ook houvast of troost voor mijn eigen leven vond, maar bovenal zijn er zo verschrikkelijk veel liedjes die ons blij maken, kippenvel geven.

Eigenlijk is het een paradox. Met de dood van John Lennon stierf een stukje van onze droom, maar tegelijkertijd blijft er altijd een stukje van John Lennon in ons voortleven. Niet dat Yoko Ono haar man, of Sean zijn vader daarmee terug hebben gekregen, maar toch leeft Lennon voort. Bij de huidige generaties, maar ook bij toekomstige, want net zoals het bij mij ging, zijn er nog steeds jongeren die de muziek van The Beatles en John Lennon ontdekken en omarmen.

Daarmee wordt zijn zinloze dood nooit ongedaan gemaakt, maar houden we de droom en John Lennon toch een beetje in leven.

– Ron Bulters – Voorzitter Beatlesfanclub.nl