The Fab Four Serie van MatchBoox!

BFNLAdvertenties

Zojuist is bij MatchBoox The Fab Four Serie verschenen. Een prachtige verzamelcassette met vier boekjes in luciferdoos formaat van John, Paul, George en Ringo.

The Fab Four zijn ‒ van jong naar oud ‒ door kunstenaar Eric J Coolen in beeld gebracht overeenkomstig de leeftijd die zij bereikten. John Lennon (1940) werd in 1980 op veertigjarige leeftijd vermoord. Hij kreeg slechts acht tekeningen and then he just fades away… George Harrison (1943) stierf in 2001 op 58-jarige leeftijd aan kanker. Hij kreeg twaalf tekeningen and then he… Paul McCartney (1942) en drummer Ringo Starr (1940) zijn nu ‒ bij het verschijnen in 2023 van deze unieke serie ‒ still alive and kicking. Zij kregen beiden vijftien tekeningen. Daarmee heeft kunstenaar Eric J Coolen meer gedaan dan het in beeld brengen van de Beatles. The Fab Four Serie is tegelijk een aangrijpend tijdsdocument.

Het proces om de illustraties te maken nam zo’n zes maanden in beslag, vertelt Eric. “Ik begin met potloodschetsen. Die zet ik om in lijntekeningen. Daarna voeg ik kleur toe.” Al eerder maakte hij illustraties van John Lennon en van het Beatlesmonument in Hillegom voor het Haarlems Dagblad.

Wat zijn MatchBoox?
De naam zegt het al: het fonds van de in 2009 door Emmanuel van Leeuwe opgerichte Nederlandse uitgeverij bestaat uit boekjes die de omvang hebben van een luciferdoosje, een matchbox. De teksten en illustraties krijgen daarbij altijd de vorm van een leporello, een harmonicaboekje dat in meerdere slagen zigzag is gevouwen. Sinds dit jaar werkt MatchBoox samen met een vast redactieteam onder leiding van Bob Polak en vaste vormgevers onder leiding van Huug Schipper.

Henny Vrienten, Stef Bos, Boudewijn de Groot en Ramses Shaffy.
MatchBoox bracht al eerder uitgaven in de categorie muziek waaronder boekjes van Henny Vrienten, Stef Bos, Boudewijn de Groot en Ramses Shaffy.
Sinds 2009 verschenen er maar liefst 118 unieke uitgaven, voornamelijk met teksten van bekende schrijvers. The Fab Four Serie is uitgavenummer 123 en direct verkrijgbaar via www.matchboox.com.