‘The Point!’ van Harry Nilsson, komt de film opnieuw uit

Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de animatiefilm ‘The Point!’ van Harry Nilsson, komt de film opnieuw uit.

Verteld door Ringo Starr, krijgt de film zijn heruitgave in februari 2020. Een jaar voordat Harry Nilsson zijn commercieel succes kreeg met Nilsson Schmilsson (uit 1971), gaf de overleden singer-songwriter ‘The Point!’ uit, zijn grillig conceptalbum, dat het verhaal vertelt van een jongen met een rond hoofd, Oblio genaamd, die in een punt-dorp woont. U raadt het al, de rest van de bewoners hebben een kegelvormig hoofd.

Op 11 februari 2020 krijgt de animatiefilm, met dezelfde naam, ter ere van de 50ste verjaardag van het album, zijn eerste HD-digitale uitgave, ingesproken door Ringo Starr. De animatiefilm werd voor het eerst uitgebracht in februari 1971 door ABC, met de stemmen van Dustin Hofmann en Mike Lookinland als Oblio (beter bekend als Bobby Brady van de Brady Brunch).

“Ik keek naar de bomen en zag dat alle bladeren puntig waren en zelfs de takken eindigden in een punt”, vertelde Nilsson ooit over het conceptalbum. “Ik dacht, Oh! Alles is puntig en zelfs als het dat niet is, is er een punt.”

Een samenwerking tussen de Nilsson-stichting en MVD Rewind Collection wees uit dat het een moeilijk proces was, toen men de originele negatieven niet kon vinden. Hoe dan ook: nadat een verzamelaar, Kier-La Janisse genaamd, hen een 16mm-afdruk had geleend, maakte het team een 2K HD-scan, die de kleuren herstelde en de vervaging reduceerde. “Gezien de staat van de onderdelen bleek een complete restauratie onhaalbaar, het eindresultaat is het beste wat we van de film konden maken en we zijn er trots op de fans en verzamelaars de beste editie van deze klassieke animatiefilm die mogelijk is, te geven op digitale disc “, zo vertelde MVD’s Eric D. Wilkinson, in een reactie. ‘The Point!’ wordt ook in Blu-Ray uitgebracht, met 5.1 surround sound, met extra bonusmateriaal, met een mini-poster en met exclusieve interviews met Lookinland en Nilssons zoon Kiefo.

Op 22 november wordt Nilssons postume album ‘Lost and Founnd’ uitgebracht door Omnivore Recordings. Dat is het album dat Nilsson in 1994 aan het opnemen was, vlak voor zijn overlijden, op 52-jarige leeftijd. Het markeert zijn eerste nieuwe materiaal sinds 40 jaar.

(Bron: rollingstone.com)
(Vert: Trix van Twist)