The Who – The Seeker; “It’s only teenage wasteland”

BFNLBFNL Columns, van der Linde vertelt

We struikelden over de scheerlijnen van haar tentje op die jongerencamping aan de Franse kust. Hoewel Hollands blond met Slavische bloed – en alle fantasieën ten spijt -, bleek ze het ontbrekende platonische puzzelstukje in ons brave vriendenclubje. We luierden in de zon in die beschutte baai, we voegden onze pannen en branders samen voor een macaroni-maaltijd en dronken ‘s nachts spotgoedkope wijn bij een kampvuur op het strandje. Na die zomervakantie nodigde ze ons uit voor een reünie: “Jullie kunnen hier allemaal slapen, matrassen zat”. “Hebben je ouders dan een beddenwinkel”, grapte ik. Ze schudde haar hoofd over zoveel onwetendheid: “Nee, we gebruiken ze voor onze transcendente meditatie”. Via haar kreeg ik een kijkje in de keuken van de Maharishi Mahesh Yogi (1918 – 2008).

Niet alleen The Beatles waren eind 60er jaren op drift en op zoek naar zingeving, ook Pete Townshend van The Who was de weg kwijt. Op de single The Seeker (1970) slaakt hij – bij monde van Roger Daltrey – een wanhoopskreet:

I asked Bobby Dylan
I asked The Beatles
I asked Timothy Leary
But he couldn’t help me either
They call me The Seeker

De Fab4 ging hem uiteraard al voor. Van Dylan leerden ze zich anders muzikaal te verwoorden. Via hun tandarts . . . euhm . . . dealer ondervonden ze Leary’s filosofie aan den lijve. Met de Maharishi ontsnapten ze naar Rishikesh aan de Bealtesmania, om daar merken dat diens regime nét zo benauwend was. Luister maar eens naar een demo versie van Sexy Sadie.

Townshend zocht en vond Meher Baba (1894 – 1969), die hem niet alleen tot de Tommy-rockopera bracht maar ook het hypnotiserende Baba O’Riley baarde. Zouden deze Indiase goeroes voorvoeld hebben dat in het Westen hun pad naar verlichting geëffend werd door mantra-chantende pubers en het ritme van elektrische gitaren en drums? Dat Zak Starkey – tot postume vreugde van Keith Moon – sinds jaar en dag de vaste drummer werd van The Who, verknoopt hen niet alleen tekstueel en spiritueel maar ook fysiek met The Beatles. Of Pete – na Baba’s dood – ooit uitgezocht is, blijft een open vraag.

Maharishi Mahesh Yogi vond in het Limburgse Vlodorp dé perfecte plek voor zijn Maharishi European Research University (MERU), al moest hij zo’n 20 jaar procederen voor toestemming om het voormalige Franciscanerklooster College Sankt Ludwig te mogen slopen. Naar verluid liet hij vanaf de aankoop in 1990 het klooster bewust verkrotten, om zo de weg vrij te maken voor nieuwe bebouwing. George en Paul zochten nog in de 90er jaren de Maharishi op in ons land.

Zo’n veertig jaar later, zijn de Joegoslavische schone en ik de laatsten der Mohikanen. Onze platonische band overleefde het schijnbaar onverwoestbare vriendenclubje. Ze mediteert niet of nauwelijks meer en heeft haar leven weer goed op de rol. Net zoals de Maharishi even de reddingboei voor The Beatles leek, zo was die dat ook voor haar gezin. Oók zij ervoer dat er meer wegen naar Vlodorp leiden en dat beloften nog geen garanties zijn.

Reacties: pvdltelefoon@live.nl

Belangrijkste bronnen: