Toen Paul McCartney verkleed als politieagent mijn fiets gebruikte om Exeter-fans te ontlopen

Alhoewel de meeste foto’s van Stan en Betty Mallett verloren zijn gegaan, hebben hun zoons meer dan 500 beeldbepalende en vernieuwende afbeeldingen van optredens van beroemdheden in en rond Exeter gevonden.

Aanspraak maken op roem kan niet mooier dan dat je hoort dat je fiets is gebruikt door Paul McCartney verkleed als politieagent om hordes schreeuwende fans te ontlopen. De legendarische ontsnapping gebeurde nadat de Beatles in 1964 optraden bij ABC in Exeter en de fiets was van Frank Mallett, zoon van het bekende professionele fotografenduo Stan en Betty.

Hun bescheiden huis in Hoopern Street was allesbehalve conventioneel, omdat de voorkamer een fotostudio was, de pantry was omgebouwd tot een donkere kamer en omdat het inlijsten van foto’s in de gang gebeurde.

Overdag werkte Stan als boekhouder. Hij was lokaal bekend, niet alleen door zijn passie voor fotografie, maar ook omdat hij de enige persoon uit Exeter was die tijdens D-Dag aanwezig was op Omaha Beach. Betty werkte voor de Royal Automobile Club. Ze reed rond op een scooter met zijspan en werd later docent aan het St Loye’s College. Het bedrijf dat ze erbij deden, Photography By Mallett, legde alle grote muziekmomenten van de jaren 60 vast, toen vele bekende namen naar Devon kwamen.

Op de lange lijst van beroemdheden die ze op film vastlegden, staan de Beatles, de Rolling Stones, Billy Fury, Shirley Bassey, Cilla Black, Cliff Richard, Marianne Faithfull, Lulu, Gene Pitney, de Everly Brothers (alhoewel er slechts één van hen optrad), Tony Hancock, de Settlers en Manfred Mann. Ze fotografeerden tijdens de optredens ook de fans die het geluk hadden gehad een kaartje te bemachtigen en die foto’s worden nu gedeeld door hun zoon Frank op de populaire website Exeter Memories.

De 68-jarige Frank, die nu in Essex woont, zei: ‘Ze hebben allebei een vol leven geleid. Ze deelden een passie voor fotografie en onze moeder vond, denk ik, de muziekkant veel leuker dan dat onze vader dat vond. Sommige sterren, ik weet niet wie, kwamen bij ons thuis omdat we er ook een studio hadden. Eén verhaal en ik weet niet of het werkelijk waar is, werd mij verteld door mijn broer Ray, dat mijn fiets is gebruikt om Paul McCartney uit het ABC in Exeter te krijgen.

Vader had mijn fiets voor het gebouw gezet en Paul kwam naar buiten, gekleed als politieagent en reed weg langs alle schreeuwende fans die bij de bühnedeur aan de North Road stonden te wachten. Als je kijkt naar de foto’s die vader van de sterren backstage maakte, zie je dat de omgeving gebrekkig en kil was. Ze zaten in zeer kleine kamertjes. Er is een foto van Billy Fury bij de ABC Exeter in 1961 waar hij aan een koffiebar zit met een thermosfles.’

Als zoon van professionele showbiz-fotografen deed Frank vaak dingen die voor anderen niet waren weggelegd, zoals posters voor evenementen ophangen en zelfs de tekst op de theaters plaatsen die de volgende opwindende grote act aankondigde.

Hij herinnert zich: ‘Ik deed de tekst op de luifels. Iedereen zei het tegen me als ik iets verkeerd had gespeld! Vader was de belangrijkste fotograaf en moeder was zijn assistente. Samen deden ze alle showbiz-publiciteit in en rond Exeter, zoals de ABC, de Theatre Royal, Gaumont Exeter en de Odeon. Ze waren er verantwoordelijk voor dat er foto’s werden gemaakt en soms hielpen ze de beroemdheden naar en van het theater te brengen. Ze waren bekend in de showbiz-wereld en sommige beroemdheden schreven naar hen. Zo kregen ze massa’s handtekeningen. Ze overbrugden de kloof tussen de oude en nieuwe beroemdheden. Sommige mensen die ze hebben gefotografeerd heb ik niet herkend omdat ze al bijna vergeten waren toen ze hier kwamen optreden.’

Stan overleed in 1995 op 70-jarige leeftijd en zijn vier zonen konden veel van zijn geliefde foto’s redden. Die werden toevertrouwd aan een enthousiaste historicus, maar jammer genoeg is niet bekend wat er toen mee gebeurde. Betty overleed op 73-jarige leeftijd in 2003.

Frank zei: ‘We dachten dat door dat te doen, ze veilig waren. Hij plaatste ze in zijn auto en vanaf dat moment hebben we ze nooit meer gezien. Hij is nu overleden en we hopen dat zijn vrouw ze ooit nog eens vindt. Het komt erop neer dat het meeste van vaders werk is verdwenen.’

(Bron: devonlive.com)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)