TONY BARRELL DUIKT DIEP IN BEROEMDE ‘ROOFTOP’ OPTREDEN BEATLES VAN IN ZIJN BOEK ‘THE BEATLES ON THE ROOF’

Hoeveel kan er worden verteld over het beroemde optreden in 1969 van the Beatles op het dak? Volgens Tony Barrell een heel boek vol. ‘The Beatles on the Roof’ onderzoekt het laatste liveoptreden van de band tot in detail, met niet alleen aandacht voor het concert zelf, maar ook voor de vele factoren die bijgedragen hebben aan het feit dat de poplegendes die dag op het dak van het Applegebouw belandden.

Als je niet dol bent op muziekgeschiedenis of Beatlesfan bent, is dit boek wellicht saai voor je. Hoewel het verhaal gekleurd is met anekdotes en verhalen van degenen die nauw met the Beatles samenwerkten in die tijd, is het boek over het algemeen gevuld met feiten en heeft het een historische benadering, wat enigszins droog kan overkomen. Er wordt wat onhandig met brokjes informatie gestrooid waardoor de flow uit het verhaal verdwijnt, hoewel Barrell er wel in geslaagd is om de pagina’s te vullen met een bepaalde emotie en eerlijkheid die sentimentele waarde geven aan het verhaal.

Het boek bevat vier hoofdstukken en is daardoor vlot te lezen, hoewel het aan aantal factoren aanhaalt die men niet direct verbindt aan het uit elkaar gaan van the Beatles. Elementen zoals de intieme details van John en Yoko’s relatie en hun toenemende experimenten met drugs, de spanningen tussen de bandleden en de perikelen in hun bedrijf, Apple, komen allemaal samen om een goed onderzocht breder beeld te schetsen van het gebeuren.

Het boek slaagt erin om nieuwe informatie aan het licht te brengen, wat niet eenvoudig is voor een biografie over een van ’s werelds grootste bands. Verder is het idee om te focussen op het verhaal van het rooftop-optreden en het daarin verweven van details weer verfrissend, als je bekijkt dat er talloze boeken over the Beatles verschenen zijn. ‘The Beatles on the Roof’ zal niet voor iedereen even boeiend zijn, hoewel Barrell’s emotionele connectie met het optreden op het dak de perfecte finishing touch geeft aan het zeer informatieve en goed gedocumenteerde verhaal, en dat zal de lezer zeker bijblijven.

(bron: beat.com.au)

(Vert.: Ruby Van Den Bergh-Coenraads)