Tony Bramwell vertelt waarom John Lennon hem ‘Measles’ noemde

Beatlesinsider Tony Bramwell onthaalde een volgeladen zaal met verhalen over de vele jaren die hij met de Beatles doorbracht tijdens een begeleide discussie met de vermaarde Beatlesauteur en researcher Mark Lewisohn bij de onlangs gehouden Liverpool Beatle Week conventie in de ballroom van het Adelphi Hotel.

Toen hij vijf jaar was raakte Tony bevriend met George Harrison en Paul McCartney, die allebei in Speke woonden en naar dezelfde school gingen. Paul McCartneys moeder Mary McCartney was een goede vriendin van Tony’s moeder.

Een aantal jaren later hielp hij zijn vrienden (met nu ook John Lennon) met het dragen van hun gitaar, omdat hij zo de Beatles ‘gratis’ kon zien optreden, wat hij wel een goed plan vond.

Het sjouwen met de gitaren van de Beatles werd gevolgd door het met hen meerijden naar de optredens achterin het bestelbusje. Hij zag zo uit eerste hand hoe snel John en Paul, in 10 minuten of minder, een nieuwe hit in elkaar flansten, alsof ze IBM-computers waren, zo snel waren ze. Ook zag hij hoe vlug ze, in 1963 tijdens een ritje naar een concert in de King’s Hall in Stoke-on-Trent, een coverversie van ‘Walk Right In’ leerden, een nummer dat ze nog nooit eerder gehoord hadden. De Beatles speelden “Walk Right In’ slechts één keer tijdens een optreden in de King’s Hall, en Tony was erbij toen ze het nummer leerden, oefenden en daarna eenmalig speelden.

Een ander ongebruikelijk nummer dat de Beatles in de Cavern Club speelden was de hit ‘Hully Gully’ van de Olympics uit begin jaren 60. Tony vertelde dat er door gangs op de dansvloer werd gevochten wanneer ‘Hully Gully’ werd gespeeld. Het was toentertijd zo’n populair en veelgevraagd nummer dat de Beatles het aan het einde van hun set speelden, maar omdat het aanzette tot gevechten stopten ze er in 1963 mee en hebben ze het nooit meer uitgevoerd.

Tony’s taak om met hun uitrusting te zeulen groeide uit tot het doen van zo’n beetje alles wat ze vroegen, zoals diverse dingen voor ze halen, maar ook een film maken van elke plaat die ze opnamen. In 1968 maakte hij een promotievideo voor Apple Records, die hij een ‘kleine film’ noemde. Hierin waren onder meer James Taylor, Mary Hopkins, Magic Alex in een witte laboratoriumjas, de nieuwe Apple Store en een ruwe versie van ‘Blackbird’ van Paul McCartney te zien.

Bramwell verhuisde naar Londen toen zij naar Londen verhuisden, en hij bracht veel tijd door met de Beatles en ging naar dezelfde nachtclubs. Toen Mark Lewisohn hem vroeg hoe John Lennon was in de omgang, vertelde Tony Bramwell dat John hem ‘Measles’ (mazelen) noemde omdat hij zei: “jij zit overal, net zoals mazelen”, dus die bijnaam bleef hangen. Zelfs de vrouwen van de Beatles noemden hem ‘Measles’, wat later die middag werd bevestigd door Patti Boyd, die er gastspreker was. Tony Bramwell noemt zichzelf ‘lid van de bende… hij was overal’ bij dezelfde clubs waar John naartoe ging in de jaren 60.

Ringo had een andere bijnaam voor Tony; hij noemde hem ‘Ant’, afkorting van ‘Anthony’, wat Tony’s volledige naam is.

Over het controversionele ontslag van drummer Pete Best zegt Tony dat Ringo “perfect paste (bij de andere Beatles), met hun gevoel voor humor en persoonlijkheden.” Tony zegt dat “de Beatles een vierkoppig Hydra-monster waren”, en Ringo paste daar prima bij.

Volgens Tony ging Pete niet na hun optredens met de Beatles op stap, in tegenstelling tot Ringo die met de Beatles omging als ze beide hun optredens hadden gedaan. Voordat hij bij de Beatles kwam ging Ringo met de Beatles om nadat hij ’s avonds had opgetreden met de ‘vervelende Rory Storm’. Tony noemt Ringo ‘een verdomd goede drummer’.

Lees voor meer informatie over Tony Bramwells tijd met de Beatles zijn “Magical Mystery Tours: My Life With the Beatles“, dat nog steeds als een van de beste boeken over het begin van de Beatles wordt beschouwd, toen ze nog jonge jongens waren die opgroeiden in Liverpool.

(Bron: beatlesnews.com)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)