TOP 12 BEATLES – COVERS VAN Ramón Dorenbos

The Beatles mogen dan officieel al 50 jaar niet meer bestaan, hun repertoire leeft voort. En hoe! Ook Beatles-covers duiken overal en altijd weer op. Die zijn buitengewoon goed, ontroerend, relevant, origineel , vindt de een of saai of tenenkrommend, meent de ander. Wij kennen allemaal de Beatles-covers van Joe Cocker, maar er is nog zoveel meer moois en schokkends te traceren.

Beatlesfanclub.nl wil met jullie graag komen tot de verkiezing van de beste, meest onderscheidende, meest relevante Beatles-cover ooit. Dus wachten wij in spanning op inzendingen met jullie Top 12, met bondige motivaties. Stuur die naar cover@beatlesfanclub.nl. Deadline: 1 juni 2020.

Tussentijds publiceren wij alvast lijstjes met verrassende keuzes en waarom. Na 1 juni volgt de definitieve lijst met duidingen en hebben wij een nummer 1 en natuurlijk ook 2 t/m 12, waarmee wij een fijne nieuwe lp zouden kunnen samenstellen, met net zoveel nummers als op een gemiddelde langspeler van The Beatles.

Kom vooral met verborgen pareltjes of eigenzinnige versies van onverhoedse artiesten. Maakt The Inner Light van Dhani Harrison een kans? Of Got to Get You into My Life van Earth, Wind & Fire? Of Sgt. Pepper’s (Reprise) van Stereophonics of A Hard Days Night van Peter Sellers?

Wij zijn benieuwd!

Hieronder de lijst van Ramón Dorenbos

1 – The Long And Winding Road – Billy Ocean
Billy is voor mij een held. Een icoon uit mijn jeugd. Billy betekent voor mij liefde en emotie. Mocht het zo zijn dat Billy Paul gaat overleven dan hoop ik oprecht dat in de ´Tribute To Paul´, Billy met zijn mooie, zilvergrijze dreadlocks, dit nummer mag opvoeren. I love Billy!

2 – In My Life – Johnny Cash
Wat een puurheid, rauw en gemeend. Dit nummer is volgens mij op zijn lijf geschreven. Komt letterlijk bij mij binnen.

3 – Across The Universe – Fiona Apple
Ik ken Fiona Apple niet en ik ken de film Pleasantville niet. Wat ik wel weet is dat deze uitvoering perfect is maar dan ook echt perfect. Eigenlijk qua uitvoering zou dit mijn nummer één moeten zijn maar Billy stoot je niet zomaar van zijn plek af. Gevoel staat bij mij bovenaan. Johnny,  ja die heeft vrienden overgehouden uit de gevangenis na zijn optreden aldaar in 1968, dus die durf ik niet naar 3 te verplaatsen.

4 – Oh Darling – Béla Fleck
Ik ben een groot liefhebber van jazzmuziek (met heeeeeeel van dank aan Hans Mantel) maar ook van bluesmuziek (met heeeeeeel van dank aan Gerry Jungen). Deze cover valt hier precies in het midden, luister ik nou naar jazz of luister ik nou naar blues en deze vraag stel ik mijzelf terwijl ik naar een popnummer luister van The Beatles (maar om dat te ervaren moet je wel echt het hele nummer luisteren). Bij de opening heb je het vermoeden dat je naar een instrumentaal nummer aan het luisteren bent en dan is daar plotseling Béla. Hoppa!

5 – Savoy Truffle – Ella Fitzgerald
Wat hou ik van deze mevrouw. Heerlijk. Dit nummer wat zooooo niet bij haar past, maar ze doet het wel. Het is zo heerlijk neergezet. Ella is mijn oma in de popmuziek. I love Ella!

6 – Back In The USSR – La Zimbabwe
De uitvoering van The Beatles is echt in mijn tempo geschreven. Bij mij moet altijd alles snel. Arjan Snijders heeft mij de toepasselijke bijnaam Dram-on gegeven, omdat ik altijd maar push om alles snel voor elkaar te krijgen. Deze uitvoering geeft even tegengas, dat het ook anders kan. Ook wel eens goed.

7 – And I Love Her – Bobby Womack
Hoe kon ik als kind nou weten, toen ik naar de muziek van Womack & Womack luisterde, dat deze Womack, in 1972 al muziek maakte? Wat een lekker soul sfeertje. Helemaal goed.

8 – Here, There And Everywhere – Emmylou Harris
Ik ken deze dame niet, maar dit is ook weer een cover welke valt onder perfectie, beetje country style. Super mooie uitvoering. Dit nummer heb ik pas recentelijk ontdekt en heeft Rod Stewart met Get Back van deze plaats verdreven, met pijn in mijn hart.

9 – Eleanor Rigby – Rare Earth
Deze Motown band zet dit nummer toch maar even mooi neer. Ze geven er een leuke draai aan. Met Rare Earth heb ik iets waarvan ik nog niet weet wat het is. Dat moet ik nog ontdekken en daar ga ik binnenkort werk van maken.

10 – Happiness Is A Warm Gun – Tori Amos
Deze uitvoering is een echte Lennon uitvoering. Als Lennon dit nummer zou moeten uitbrengen dan had hij het zo uitgebracht (behalve dan het begin waar zijn eigen dood wordt aangekondigd). Tegengas tegen het wapenbeleid in de US of A. Tevens een mooi eerbetoon aan de dood van Lennon. De zang had ik persoonlijk wat anders aangepakt maar mevrouw Amos heeft hier vast haar redenen voor.

11 – I Call Your Name – The Mamas & The Papas
Het klinkt zo braaf, The Mamas & The Papas, onschuldiger kan bijna niet. Maar ondertussen.

12 – Run For Your Life – Nancy Sinatra
Waar Ella Fitzgerald mijn oma is in de popmuziek, daar is Nancy Sinatra mijn stoute, verwende zuster. De twaalfde plaats in deze lijst, hoe vaker ik dit nummer hoor, hoe slechter ik mezelf hierover voel want ik ga hem steeds leuker vinden, maar ja iemand moet de laatste zijn.

Bij het beëindigen van deze lijst schrik ik van het feit dat ik The Analogues niet in deze lijst heb meegenomen. Maar na een paar seconden besefte ik dat het eigenlijk makkelijk te verklaren is. The Analogues, die coveren The Beatles niet. The Analogues is een compleet ander verhaal. The Analogues vallen onder een andere categorie. Ik zie The Analogues niet als een coverband maar als iets ver daarboven. Diederick, jij bent de man, mijn alleskunner!

– Ramón Dorenbos –