Top 12 Beatles – covers van Robby Schmitz

The Beatles mogen dan officieel al 50 jaar niet meer bestaan, hun repertoire leeft voort. En hoe! Ook Beatles-covers duiken overal en altijd weer op. Die zijn buitengewoon goed, ontroerend, relevant, origineel , vindt de een of saai of tenenkrommend, meent de ander. Wij kennen allemaal de Beatles-covers van Joe Cocker, maar er is nog zoveel meer moois en schokkends te traceren.

Beatlesfanclub.nl wil met jullie graag komen tot de verkiezing van de beste, meest onderscheidende, meest relevante Beatles-cover ooit. Dus wachten wij in spanning op inzendingen met jullie Top 12, met bondige motivaties. Stuur die naar cover@beatlesfanclub.nl. Deadline: 1 juni 2020.

Tussentijds publiceren wij alvast lijstjes met verrassende keuzes en waarom. Na 1 juni volgt de definitieve lijst met duidingen en hebben wij een nummer 1 en natuurlijk ook 2 t/m 12, waarmee wij een fijne nieuwe lp zouden kunnen samenstellen, met net zoveel nummers als op een gemiddelde langspeler van The Beatles.

Kom vooral met verborgen pareltjes of eigenzinnige versies van onverhoedse artiesten. Maakt The Inner Light van Dhani Harrison een kans? Of Got to Get You into My Life van Earth, Wind & Fire? Of Sgt. Pepper’s (Reprise) van Stereophonics of A Hard Days Night van Peter Sellers?

Wij zijn benieuwd!

Hieronder de lijst van Robby Schmitz:

1. Something – James Brown
    Een mooie, ietwat rauwe (Brown!) uitvoering , van deze Song ; ook vele malen gecoverd (o.a. Ray Charles)
  2. She’s leaving home – The Analogues
    Prachtige song en fenomenale uitvoering door onze eigen Nederlandse band, met de originele muziekinstrumenten uitgevoerd.
  3. All my loving – Amy Whinehouse.
    Prachtig!
  4. Eleanor Rigby – Vanilla Fudge
    Een aparte bewerking van dit legendarische nummer door deze band, toen veel gedraaid door mij ( doorgebroken met het nummer “You keep me hangin’ on”)
  5. Lucy in the Sky with Diamonds – Nathalie Cole
    Ja, ‘de dochter van..’ kan er ook wat van! LSD? Paul ontkent het in alle toonaarden, heb ik ooit begrepen.
  6. And I Love Him – Esther Phillips
    Tja een vrouw die dit nummer zingt, dan moet er wel iets worden aangepast… Maar dat doet niets af aan de kracht van dit nummer!
  7. Penny Lane – Elvis Costello
    Eén van mijn favoriete Beatles songs, uitgevoerd door een van mijn favoriete zangers!
  8. Strawberry Fields forever – Oasis
    In die tijd bestond Oasis nog niet maar dit is een mooie uitvoering van een (zoals ik dat altijd vond) aparte song van the Beatles.
  9. Peppers Lonely Hearts  Club Band – Bill Cosby
    Tja, na alle commotie rondom zijn persoon… toch op 10 gezet want het is (zeker in die tijd) wel een bijzondere, intens ‘gesproken uitvoering van dit nummer!’
  10. The Long and Winding Road – Cher
    Cher, wat een prachtige vrouw; was toen een beetje verliefd op haar J. En wat een stem!
  11. While My Guitar Gently Weeps – Prince, Tom Petty, Steve Winwood, and others
    Een uniek samenzijn van enkele grootheden met een tribuut van dit prachtige nummer aan good ol’ George!
  12. When I’m 64 – Mona Lisa Twins
    Deze kwam ik toevallig een keer tegen op YouTube. Een leuke uitvoering van dit wat populaire maar lekker meezingende nummer! 64 was al erg oud, toen….nu ben ik 70 (pffff).