TOP 12 BEATLES – COVERS VAN Ron Bulters

The Beatles mogen dan officieel al 50 jaar niet meer bestaan, hun repertoire leeft voort. En hoe! Ook Beatles-covers duiken overal en altijd weer op. Die zijn buitengewoon goed, ontroerend, relevant, origineel , vindt de een of saai of tenenkrommend, meent de ander. Wij kennen allemaal de Beatles-covers van Joe Cocker, maar er is nog zoveel meer moois en schokkends te traceren.

Beatlesfanclub.nl wil met jullie graag komen tot de verkiezing van de beste, meest onderscheidende, meest relevante Beatles-cover ooit. Dus wachten wij in spanning op inzendingen met jullie Top 12, met bondige motivaties. Stuur die naar cover@beatlesfanclub.nl. Deadline: 1 juni 2020.

Tussentijds publiceren wij alvast lijstjes met verrassende keuzes en waarom. Na 1 juni volgt de definitieve lijst met duidingen en hebben wij een nummer 1 en natuurlijk ook 2 t/m 12, waarmee wij een fijne nieuwe lp zouden kunnen samenstellen, met net zoveel nummers als op een gemiddelde langspeler van The Beatles.

Kom vooral met verborgen pareltjes of eigenzinnige versies van onverhoedse artiesten. Maakt The Inner Light van Dhani Harrison een kans? Of Got to Get You into My Life van Earth, Wind & Fire? Of Sgt. Pepper’s (Reprise) van Stereophonics of A Hard Days Night van Peter Sellers?

Wij zijn benieuwd!

Hieronder de lijst van Ron Bulters:

1. Stevie Wonder -We Can Work It Out
  2. Bob Dylan – Things We Said Today
  3. Peter Sellers – She Loves You
  4. Ella Fitzgerald – Savoy Truffle
  5. Yes – Every Little Thing
  6. Fats Domino – Lovely Rita
  7. Earth, Wind and Fire – Got to Get You Into My Life
  8. Slade – Martha My Dear
  9. Nina Simone – Revolution
  10. Conan ‘o Brien – Old Brown Shoe
  11. Robert Palmer – Not a second time
  12. Ray Charles – Eleanor Rigby

Ik zal een van de weinigen zijn die Bob Dylan’s cover werelds vind. Met een stem als schuurpapier had hij niet verder van de prachtige harmonieën van het origineel kunnen staan. Maar daardoor weet hij zijn eigen draai aan het nummer te geven. Kenmerkend voor een goede cover. Net als Stevie Wonder die een somber nummer tot spetterende Soul ombouwt. En daarmee het prachtige origineel misschien wel overtreft.