TOP 12 BESTE BEATLES-COVERS VAN JAN VAN GALEN

The Beatles mogen dan officieel al 50 jaar niet meer bestaan, hun repertoire leeft voort. En hoe! Ook Beatles-covers duiken overal en altijd weer op. Die zijn buitengewoon goed, ontroerend, relevant, origineel , vindt de een of saai of tenenkrommend, meent de ander. Wij kennen allemaal de Beatles-covers van Joe Cocker, maar er is nog zoveel meer moois en schokkends te traceren.

Beatlesfanclub.nl wil met jullie graag komen tot de verkiezing van de beste, meest onderscheidende, meest relevante Beatles-cover ooit. Dus wachten wij in spanning op inzendingen met jullie Top 12, met bondige motivaties. Stuur die naar cover@beatlesfanclub.nl. Deadline: 1 juni 2020.

Tussentijds publiceren wij alvast lijstjes met verrassende keuzes en waarom. Na 1 juni volgt de definitieve lijst met duidingen en hebben wij een nummer 1 en natuurlijk ook 2 t/m 12, waarmee wij een fijne nieuwe lp zouden kunnen samenstellen, met net zoveel nummers als op een gemiddelde langspeler van The Beatles.

Kom vooral met verborgen pareltjes of eigenzinnige versies van onverhoedse artiesten. Maakt The Inner Light van Dhani Harrison een kans? Of Got to Get You into My Life van Earth, Wind & Fire? Of Sgt. Pepper’s (Reprise) van Stereophonics of A Hard Days Night van Peter Sellers?

Wij zijn benieuwd!

Hieronder de lijst van de organisator, Jan van Galen:

Top 12 Beatles – covers – Jan van Galen.

1. With a little help from my friends – Joe Cocker. Deze keuze ligt misschien voor de hand, maar dit is een majestueuze versie van het niet meer dan aardige origineel. Joe Cocker maakt een aangrijpende cry- for- help- ballad van.
  2. While my guitar gently weeps – Eric Clapton. Met op de achtergrond meespelende Dhani Harrison en Paul McCartney brengt grote vriend Eric een aangrijpende hommage aan de overleden George.
  3. Got to get you into my life – Earth, Wind & Fire. Paul’s heerlijke uitbarsting van levenslust gaat in een overdonderende funky overdrive.
  4. Let it Be – Aretha Franklin. De Queen of Soul ontroert met deze prachtige gospel- versie. Het is opvallend hoeveel Afro- Amerikaanse performers met hun soul – versies kiezen voor Paul’s werk.
  5. Revolution – Nina Simone. Een eigenzinnige, bevlogen en nog steeds actuele bewerking van deze rebel, die recht doet aan het originele nummer van John, die andere rebel.
  6. Something – Bob Dylan. Niet de best gezongen cover van dit nummer, maar wel het meest authentiek. Het is tevens een welgemeende eerbetoon. Dylan stond zijn vriend George bij, toen deze het live- benefiet Concert for Bangladesh  tot een goed einde moest brengen. En dat lukte. Ook de versie van Paul, tijdens diens live- concert is telkens weer prachtig.
  7. All my loving – Amy Whinehouse. Met slechts één jazzgitaar als begeleiding maakt zij van een ongecompliceerd liefdesliedje een smachtend zielenroersel.
  8. Golden Slumbers – Phil Collins. Paul’s magistrale finale op Abbey Road, met Ringo’s voortreffelijke drumwerk, krijgen een perfect eerbetoon.
  9. Come together – Michael Jackson. In waarschijnlijk zijn beste en meest dynamische periode maakt The King of Pop een onweerstaanbare discoversie van John’s nummer, dat al stond als een huis.
  10. Yesterday – Frank Sinatra. Paul’s “song van de (vorige) eeuw” is zeker 3000 keer gecoverd. Ook door Aretha Franklin, Bob Dylan, Ray Charles, Elvis Presley, Placido Domingo en Marvin Gaye. Maar het lijkt wel speciaal geschreven voor The Voice. Frank Sinatra neemt je met zijn timing en timbre bij de hand en zijn verlatenheid is voelbaar.
  11. A hard days night – Peter Sellers. Deze karakteristieke acteur maakt The Beatles’ tekst – met zijn gedragen voordracht – Shakespeareaans. Geestig bedoeld, maar het grijpt je toch een beetje aan.
  12. I wanna be your man – The Rolling Stones. Fijne, swingende uitvoering van een beginnende band, die met deze vriendendienst in het zadel werden geholpen.